luni, 15 mai 2017

Povestea lui David – Pacea fie asupra sa

După spusele genealogiştilor, numele său este David bin Iesei bin Auiid bin Abir bin Salmun bin Nahşun bin Aminadab bin Iram bin Hasrun bin Fars bin Iuda bin Iacob bin Isaac bin Avraam. Ibn Ishaq a relatat de la Wahb bin Munabbih următoarele: „David era un bărbat cu trăsături alese, mic de statură, cu ochi albaştri şi roşcovan.” După ce l-a ucis pe Goliat (n.t. în Coran numele său este Jalut), David a devenit deodată erou şi era foarte iubit de izraeliţi. Aceştia doreau să-l vadă rege al lor. După ce Allah i-a oferit lui David regatul izraeliţilor, a fost pentru prima dată când Profeţia şi domnia s-au unit ca într-o singură familie. David a devenit rege, precum şi profet. Allah a grăit: ﴾ Şi i-au înfrânt cu îngăduinţa lui Allah, şi Dawud l-a omorât pe Jalut, iar Allah i-a dăruit [lui Dawud] cârmuirea şi înţelepciunea şi l-a învăţat ceea ce a voit El. Şi dacă Allah nu i-ar ţine pe oameni în frâu, unul prin altul, pământul ar fi stricat. Dar Allah este darnic cu toate lumile! ﴿ [Coran 2:251] Ibn Jarir a spus: „Goliat l-a provocat pe Talut (Saul) să se arate şi să lupte şi a zis: «Vei veni tu la mine sau să vin eu la tine?» Nimeni nu a avut curaj să accepte provocarea. Atunci Saul a anunţat că aceluia ce-l va ucide pe Goliat i-o va da pe fiica sa de soţie. David a venit, a acceptat provocarea şi l-a ucis pe Goliat. Wahb bin Munabbih a spus: „Oamenii au iubit curajul lui David şi atunci l-au abdicat de la tron pe Saul şi l-au numit pe David rege al lor. Se spune de asemenea că David a fost numit rege prin porunca lui Samuel. Cu toate acestea, după spusele lui Ibn Jarir, cei mai mulţi învăţaţi sunt de părere că David a venit la domnie după ce Saul a fost ucis.” Allah a grăit: ﴾ Şi Noi i-am dat lui David îndurare din partea Noastră. “O, voi munţi, aduceţi mărire, repetând împreună cu el, şi voi păsări [asemenea]!” Şi am muiat Noi fierul pentru el, ~ [Zicându-i lui:] “Fă cămăşi de zale şi îmbină bine verigile! Şi săvârşiţi lucruri bune [tu şi neamul tău]! Eu sunt Veghetor [Basir] la ceea ce faceţi voi!” ﴿ [Coran 34:10,11] În Surat Al-Anbiia se spune: ﴾ „Noi l-am învăţat pe Solomon să o înţeleagă şi fiecăruia i-am dat putere de judecată şi ştiinţă. Şi i-am supus lui David munţii şi păsările, ca să aducă laudă. Şi Noi le-am făcut. ~ Noi l-am învăţat meşteşugul cămăşilor din zale, pentru ca să vă apere de asprimea voastră. Şi oare sunteţi voi mulţumitori” ﴿ [Coran 21:79,80] Allah a „muiat” fierul pentru el, fie în mod miraculos în mâna sa, fie i-a dăruit ştiinţă de a-l înmuia. Allah l-a învăţat de asemenea ştiinţa de a face armuri din fier care să poată fi purtate în război şi care să-i protejeze de atacurilor inamice. Hasan Basri şi Qatada au spus: „Allah a muiat fierul în mâna lui David pentru ca el să nu aibă nevoie de foc sau ciocan pentru a face armură. El a fost primul care a ştiut iscusinţa de a face armuri din fier.” Într-un Hadis s-a relatat că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus: «Cea mai bună hrană pe care un om o poate mânca este cea muncită de el, iar profetul lui Allah, David, a mâncat din ceea ce a trudit.» Allah a spus: ﴾ „... şi adu-ţi aminte de robul Nostru David, cel cu putere [în adorare şi credinţă], cel care a arătat căinţă! ~ Noi am supus munţii să slăvească [pe Allah] împreună cu el, seara şi dimineaţa! ~ Şi păsările cele adunate! Toate se vor întoarce spre El! ~ Şi Noi am întărit stăpânirea lui şi i-am dat lui înţelepciunea şi judecata sănătoasă în vorbire!” ﴿ [Coran 38:17-20] Ibn Abbas şi Mujahid au spus: „Când spunem „cel cu putere” ne referim la putere în devoţiune şi înfăptuirea faptelor bune.” Muslim şi Bukhari au spus: „Cea mai bună rugăciune înălţată la Allah este rugăciunea lui David, iar postul cel mai bun pentru Allah este postul lui David; dormea în prima jumătate (a nopţii), după care o treime a nopţii stătea treaz şi se ruga, şi apoi dormea restul nopţii. O zi postea şi o zi mânca şi ori de câte ori îşi întâlnea inamicul, nu dădea niciodată înapoi.” „Noi am supus munţii să slăvească [pe Allah] împreună cu el, seara şi dimineaţa!” Ibn Abbas, Mujahid şi alţii au spus: „Allah i-a dăruit lui David o voce minunată, de câte ori recita din Carte, păsările se opreau în aer, imitându-l şi preamărind numele lui Allah împreună cu el. Munţii de asemenea i se alăturau în slava şi preamărirea adusă lui Allah, în fiecare dimineaţă şi seară.” Auza’i a spus: „Abdullah bin Amir mi-a spus: «Lui David i-a fost dăruită o voce atât de minunată aşa cum nu-i mai fusese dăruită nimănui. Fiecare pasăre şi fiecare animal sălbatic i se alăturau.»” Imamul Ahmed a relatat preluând de la A’işa că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a auzit vocea lui Abu Musa Al-Aş’ari în timp ce recita şi a spus: „Lui Abu Musa i-a fost dăruită o parte din dulceaţa (vocii) lui David.” David a fost de asemenea binecuvântat cu recitarea cărţii trimise lui, Zabur (Psalmii). Imamul Ahmed a relatat de la Abu Huraira că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus: „Recitarea a fost făcută uşoară pentru David; cerea să fie înşeuat calul său, apoi începea recitarea şi termina mai înainte ca acesta să fie înşeuat. Şi David nu mânca decât din ceea ce câştiga prin truda sa.” Imamul Bukhari a relatat acest Hadis în cartea sa. Allah a pogorât asupra lui David Cartea numită Zabur, adică Psalmii. Timpul necesar pentru recitarea din Zabur era acelaşi cu cel necesar pentru înşeuarea unui cal. Era o recitare plină de înţeles care i-a fost acordată de Allah. Allah a grăit: ﴾ „...şi i-am dat Noi lui David psalmii.” ﴿ Coran [4:163] şi [17:55] Zabur (Psalmii) era cartea revelată lui David ca profet şi potrivit unui Hadis relatat de imamul Ahmed a fost revelată în luna Ramadan. Conţinea sfaturi şi înţelepciune pentru cei din neamul său. Allah a grăit: „Şi Noi am întărit stăpânirea lui şi i-am dat lui înţelepciunea şi judecata sănătoasă în vorbire!” [Coran 38:20], adică Allah i-a dăruit un regat măreţ, multă înţelepciune şi putere. Ibn Jarir a relatat de la Ibn Abbas următoarele: „Doi bărbaţi au venit la David cu o plângere în legătură cu o vacă. Unul dintre ei susţinea că cel de-al doilea a pus stăpânire pe vaca sa cu forţa. Însă cel acuzat a negat acest lucru. Atunci David a amânat acest caz până la vremea nopţii. Noaptea, Allah i-a revelat să-l ucidă pe reclamat. Când s-a făcut dimineaţă, David i-a spus: «Allah mi-a revelat că trebuie să te ucid, aşa că am să te omor fără nici o îndoială. Acum spune-mi adevărul despre ceea ce ai susţinut!» El a răspuns: «Pe Allah, o, Mesager al lui Allah, adevăr am grăit, însă l-am ucis pe tatăl lui mai înainte de ea.» David atunci a poruncit să fie ucis. După această întâmplare, puterea lui David era foarte recunoscută printre izraeliţi şi aceştia s-au supus în întregime. Ibn Abbas a spus că l-a acest lucru se referă versetul „Şi Noi am întărit stăpânirea lui”, iar „i-am dat lui înţelepciunea” se referă la Profeţie. ” Allah a grăit: ﴾ Oare a ajuns până la tine vestea celor care se certau şi care s-au căţărat pe zidul templului? ~ Când au intrat la David şi el s-a speriat de ei au zis ei: “Nu-ţi fie frică! Noi suntem doi care ne certăm; unul dintre noi a fost nedrept cu celălalt. Deci judecă între noi cu dreptate şi nu fi cu strâmbătate şi călăuzeşte-ne pe noi pe calea cea dreaptă! ~ Acesta este fratele meu. El are nouăzeci şi nouă de oi, iar eu am o singură oaie. Şi mi-a zis el: “Dă-mi-o în grija mea!” Şi m-a biruit el cu vorba”. ﴿ [Coran 38:21-23] ﴾ A zis [David]: “El a fost nedrept cu tine, dacă ţi-a cerut să împreuni oaia ta cu oile lui. Şi mulţi dintre cei care se asociază îşi încalcă unii altora drepturile, afară de aceia care cred şi împlinesc fapte bune - dar cât de puţini sunt ei!” Şi David a socotit că Noi îl punem la încercare şi s-a rugat de iertare Domnului său şi a căzut, prosternându-se, şi s-a căit. ~ Şi i-am iertat Noi aceasta şi el a avut parte de loc apropiat la Noi şi de frumoasă întoarcere. ﴿ [Coran 38:24,25] Mulţi exegeţi au menţionat în acest sens unele istorisiri dintre care cele mai multe sunt preluate din Vechiul Testament. Noi nu dorim să le menţionăm aici, de vreme ce relatările menţionate mai înainte sunt suficiente în acest scop. În continuare, în Surat Sad, din Coran se spune: ﴾ „O, David! Noi te-am făcut pe tine urmaş pe pământ. Deci judecă între oameni cu adevăr şi nu urma poftei care te abate de la calea lui Allah!” Aceia care se abat de la calea lui Allah vor avea parte de osândă aspră, pentru că au uitat de Ziua Socotirii.” ﴿ [Coran 38:26] Allah le-a poruncit să fie drepţi, să urmeze Adevărul revelat de El, şi nu genul de adevăr bazat pe obiceiuri şi opinii personale. Cei ce urmează o altă cale decât aceasta vor suporta aspre consecinţe. David, ca profet al lui Allah, ca persoană credincioasă, cu frică de Allah, a fost un model demn de urmat pentru justiţie. Allah a grăit: ﴾ „Lucraţi, voi neam al lui David, [după legea lui Allah], pentru a-I aduce mulţumire!” Dar puţini dintre robii Mei sunt mulţumitori.” ﴿ [Coran 34:13] Moartea lui David Am menţionat mai înainte că atunci când Allah l-a creat pe Adam, a luat din coasta sa toţi urmaşii lui şi printre aceştia erau şi profeţi ce se distingeau clar de ceilalţi. Adam a văzut printre ei unul care avea o strălucire aparte şi a întrebat: „O, Stăpân al meu! Cine este acesta?” Allah a grăit: „El este fiul tău, David.” Adam a întrebat: „Care este vârsta lui?” A răspuns: „Şaizeci de ani!” Atunci Adam a spus: „Stăpân al meu! Măreşte-i vârsta!”, însă Allah a grăit: „Nu, în afară de cazul în care aş lua din vârsta ta şi i-aş mări astfel lui vârsta.” Viaţa pe pământ a lui Adam era de o mie de ani, aşa că i-a dat patruzeci de ani din viaţa sa. Când traiul pe pământ al lui Adam era pe sfârşite, îngerul morţi s-a apropiat de el. Adam a întrebat: „Nu au mai rămas încă patruzeci de ani din vârsta mea?” Adam uitase că-i dăruise fiului său David ani din viaţa sa. Atunci Allah în Îndurarea Sa i-a dăruit lui Adam vârsta iniţială, de o mie de ani, şi lui David o sută de ani. Acestea au fost relatate de imamul Ahmed, Tirmidhi, Ibn Khuzaima şi Ibn Hibban. Ibn Jarir a spus: „În Biblie se spune că David a trăit şaptezeci şi şapte de ani. Însă acest lucru este greşit şi contrazice ceea ce se relatează în Hadis. Se spune de asemenea că David a fost rege timp de patruzeci de ani şi acest lucru îl putem accepta, fiindcă nu găsim Hadisuri care să contrazică acest lucru.” În ceea ce priveşte moartea sa, imamul Ahmed a relatat de la Abu Huraira că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus: „David avea mare grijă de familia sa. Când pleca, încuia uşa şi nimeni nu putea intra în casă până când se întorcea. Într-o zi a plecat şi a încuiat uşa. Deodată soţia sa a văzut un bărbat în mijlocul casei şi atunci a zis către ceilalţi membri ai familiei care se găseau acasă: «Cum a intrat acest bărbat în casă de vreme ce uşa este încuiată? Pe Allah, David se va simţi ruşinat (când va afla acestea).» Când David s-a întors, l-a văzut pe bărbatul ce stătea în mijlocul casei şi l-a întrebat: «Cine eşti?» El a răspuns: «Sunt cel ce nu se teme de nici un rege, cel ce nu poate fi îngrădit de nici o barieră.» David a spus: «Atunci nu poţi fii decât îngerul morţii, aşa că eşti binevenit să împlineşti Porunca lui Allah.» Atunci îngerul i-a scos sufletul. Când a fost spălat şi învelit în giulgiu, soarele s-a ivit strălucitor. Atunci Solomon le-a spus păsărilor: «Faceţi-i umbră lui David!» Şi când au făcut acest lucru, s-a întunecat. Solomon le-a poruncit din nou păsărilor: «Strângeţi-vă o aripă».” Abu Huraira a spus: „Profetul ne-a arătat cu mâna sa cum şi-au strâns păsările aripile.” Acest Hadis este relatat numai de imamul Ahmed.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.