sâmbătă, 13 mai 2017

ramadan 4

FARA INTENTIE NU ESTE POST site islamul pacea eterna Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu! Postul, ca de altfel si alte acte de adorare fac parte dintre actiunile care trebuie precedate de intentie. Profetul a ﷺ spus: “Faptele sunt considerate dupa intentii, si fiecare isi va primi rasplata in acord cu intentia sa…”[Bukhari&Muslim] Si intr-o alta relatare:”Nu este fapta decat prin intentie.” Asa ca, pentru a posti in Ramadan, este obligatoriu sa faci intentia de a posti in ziua urmatoare, din timpul noptii pana inainte de a intra Rugaciunea de Fajr. Musulmanul care se scoala in ultima parte a noptii pentru a lua masa de sahoor, indica prezenta intentiei de a posti. Cel care face intentia nu trebuie sa o rosteasca cu glas tare gen:’Intentionez sa postesc”. Aceasta este o inovatie (Bida’h) si nu este permisa. Intentia in Ramadan trebuie facuta in inima in fiecare noapte pentru ziua urmatoare de post, pentru ca fiecare zi de post este un act separat de adorare. Daca cineva a facut intentia noaptea, apoi a adormit si nu a mai reusit sa se trezeasca pana cand Fajr a intrat, atunci postul sau este valid, datorita intentiei pe care a facut-o noaptea inainte sa adoarma. Cel care s-a trezit dimineata (dupa Fajr) si si-a dat seama ca astazi este Ramadan si a facut intentia de a posti, trebuie sa se abtina de la tot ceea ce invalideaza postul pana la apusul soarelui, si trebuie sa recupereze ziua respectiva, pentru ca s-a relatat de la Ibn ‘Umar de la Hafsa(ra) ca Profetul ﷺ a spus: ”Oricine nu a avut intentie de a posti inainte de Fajr, niciun Sawm (post) nu este socotit pentru el.” [Imam Ahmad Ibn Khuzaymah, Ibn Hibbaan, Abu Dawood, Tirmidhi si altii- saheeh- marfoo’] “Oricine nu a intentionat sa posteasca cu o noapte inainte, nu este post pentru el.”[Clasat ca hasan de al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi, 573] Aceasta este valabil pentru postul obligatoriu. In privinta postului voluntar, este permis sa faci intentia de a posti in ziua respectiva, daca nu ai mancat sau nu ai baut sau nu ai avut relatii intime dupa Fajr. Aceasta este dovedit intr-un hadis relatat de Aisha(ra) care a spus ca Profetul a ﷺ intrat la ea intr-o zi la timpul de Duha si a spus:”Ai ceva de mancare?”. Ea a spus;”Nu”. El a spus:”Atunci tin post.” [sahih Muslim] Cum facem intentia? Asa cum am relatat anterior, intentia nu trebuie rostita cu glas (este Bida’h), ci trebuie facuta in inima noastra. Dupa cum a relatat Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah in al-Ikhtiyaaraat (p. 191): “Daca trece prin mintea cuiva ca va posti maine, atunci el a facut intentia.” Intentia (niyyah) trebuie facuta in fiecare noapte pentru ziua urmatoare de post. Si Allah stie cel mai bine! BINECUVANTAREA SUHOOR- MASA dinainte de IVIREA ZORILOR Sahoor cu “a” reprezinta mancarea pe care o servesti inainte de zorii zilei. Suhoor cu “u” reprezinta actul de a manca aceasta gustare din zorii zilei. Face parte din Sunnah Profetului ﷺ sa iei masa de Suhoor, pe care a descris-o ca pe o binecuvantare. “Luati masa de Suhur (inainte de ivirea zorilor). Cu adevarat este o binecuvantare in Suhur.” [Bukhari&Muslim] Si poate cea mai mare binecuvantare este aceea ca Allah Preainaltul , ii acopera cu iertarea Sa pe cei care iau masa de Suhur si trimite Indurarea Sa asupra lor. Ingerii Celui Milostiv cer iertare pentru ei, ca poate lor sa le fie acordata eliberarea de Focul Iadului in aceasta luna a Coranului. De la Aboo Sa’eed al Khudree, radiyallah ‘anhu, care a relatat:”Profetul ﷺ a spus:” Suhur este o masa binecuvantata, asa ca nu renuntati la ea, chiar si daca luati doar o inghititura de apa, pentru ca Allah trimite Indurare iar Ingerii Sai cer iertare pentru cei care iau masa de suhoor.”[Ahmad 3/12, &44] Profetul ﷺ a dat un ordin categoric pentru cel care doreste sa posteasca sa ia masa de suhoor spunand:”Oricine doreste sa posteasca sa manance ceva ca suhoor.” [Ahmad 3/348] Mai mult, Trimisul lui Allah ﷺ a explicat valoarea Suhoor pentru Ummah sa, spunand:”Deosebirea dintre postul nostru si cel al Poporului Cartii (evrei si crestini) este luarea mesei de Suhoor.”[Muslim 1096] Masa de Suhoor este un lucru distinctiv cu care Allah a binecuvantat aceasta Ummah. Suhoor este considerata masa dinainte de ivirea zorilor, cat mai aproape de Fajr. Profetul ﷺ a spus: “…mancati si beti (masa de Suhur)pana cand auziti adhanul[Fajr] lui Ibn Umm Maktoom, pentru ca el nu face adhanul pana cand nu se ivesc zorii.”[Bukhari] Este in opozitie cu Sunnah Profetului ﷺ sa luam masa tarziu in noapte si apoi sa dormim si sa nu ne mai trezim inainte de Fajr pentru a lua masa de Suhur. Cel care se culca dupa ce a luat cina pentru a scapa de incovenientul scularii inainte de zorii zilei, este pe de o parte nesupus fata de Trimisul lui Allah ﷺ, pierde binecuvantarile care sunt asociate cu Suhoor, iar pe de alta parte va simti foamea si setea mai puternic, deoarece perioada de post se prelungeste. In concluzie, Trimisul lui Alah ﷺ ne-a poruncit si a subliniat importanta Suhoor atat prin ordin in sine, cat si prin faptul ca este un semn al postului Musulmanilor si o deosebire de postul Oamenilor Cartii, si ne-a interzis sa renuntam la ea. Cu toate acestea, conform consensului, masa de Suhur este considerata Mustahab (recomandata).[ Fathul-Baaree (4/139] Si Allah stie cel mai bine! TARAWEEH-CATE RAKAT? Lauda lui Allah Stapanul Tuturor Lumilor! Cu ocazia binecuvantatei luni a Ramadanului, oamenii se intorc catre Rugaciunea Taraweeh (Qiyamu Ramadan). In articolele precedente am vorbit despre excelenta Rugaciunii de Noapte, dar si despre cum a facut Profetul ﷺ aceasta Rugaciune in adunare si ce s-a intamplat ulterior in timpul Califatului lui Umar bin Al-Khatab (ra). O alta chestiune foarte dezbatuta printre Musulmani este numarul de rakat al Rugaciunii Taraweeh. Asa cum am mai precizat, Rugaciunea Taraweeh este Sunnah in acord cu consensul Musulmanilor, dupa cum a precizat al-Nawawi in al-Majmoo’. Rugaciunea Qiyam (Taraweeh) a fost incurajata de Profet ﷺ cand a spus:”Oricine petrece noptile din Ramadan in Rugaciune din credinta si cu speranta ca va fi rasplatit, pacatele lui trecute vor fi iertate.”[Bukhari, Muslim] Din acest motiv Musulmanii sunt in unanimitate de acord ca este Mustahab sa oferi aceste Rugaciuni in Ramadan. Asa cum am explicat si in articolul precedent, cei care afirma ca Taraweeh in adunare ar fi Bida’h, nu au niciun suport, deoarece insusi Profetul ﷺ s-a rugat Taraweeh impreuna cu companionii sai, insa s-a oprit doar din teama ca aceste Rugaciuni sa nu devina obligatorii pentru ei, deoarece Revelatia era inca in desfasurare. Dupa moartea Profetului ﷺ, Revelatia a luat sfarsit, si odata cu ea a luat sfarsit si aceasta temere, iar Umar (ra) in timpul Califatului sau, a reinsufletit aceasta Sunnah si a adunat Musulmanii sub un singur Imam pentru a implini Taraweeh in Moschee, si acest lucru se intampla pana in zilele noastre. S-a relatat ca Ismaa’eel ib Ziyaad a spus:”Ali(ra) a trecut pe langa Moschei in care erau lampi (aprinse) in timpul Ramadanului si a spus:’Fie ca Allah sa-i lumineze mormantul lui ‘Umar asa cum el a luminat Moscheile pentru noi.”[Relatat de al-Athram in al-Mughni, 1/457] In ce priveste numarul de Rakat in Taraweeh, sunt numeroase relatari sahih care indica faptul ca Profetul ﷺ in mod regulat a efectuat 11 rakat. El ﷺ obisnuia sa faca 8 rakat (incheind cu Taslim (salam) dupa fiecare 2 rakat) si incheia cu 2 rakat shaf’ si 1 rakat Witr. Alteori a efectuat 13 Rakat conform hadisului relatat de Aisha si Ibn ‘Abbaas (ra). Profetul ﷺ obinuia sa se roage 11 rakat si le prelungea foarte mult, atat de mult incat ii lua aproape intreaga noapte. Intr-o noapte in care Profetul ﷺ isi conducea companionii in Rugaciune, nu si-a incheiat Rugaciunea pana aproape de zorii zilei, incat Sahaba s-au temut ca vor pierde Suhoor. Sahaba (ra) iubeau sa faca Rugaciunea in spatele Profetului ﷺ si nu li se parea ca dureaza prea mult. Invatatii sunt de parere ca daca Imamul prelungeste prea mult Rugaciunea, poate sa puna in dificultate membrii adunarii, asa ca s-au gandit ca Imamul sa scurteze recitarile si sa creasca numarul de rakat. Ideea este ca, cel care efectueaza 11 rakat in manierea relatata de la Profet ﷺ este bine si este dintre cei care urmeaza Sunnah. Oricine scurteaza recitarile si creste numarul de rakat, este de asemenea bine. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah a spus:’Daca cineva se roaga Taraweeh in acord cu madhhabs a lui Abu Haneefah, al-Shaafa’I si Ahmad cu 20 de rakat, sau cu 13 sau 11 rakat, este in regula, dupa cum Imam Ahmad a spus, deorece nu este nimic care sa specifice sau sa limiteze numarul. Astfel, un numar mai mare sau mai mic de rakat depinde de cat de lung sau scurt este Qiyam (statul in Rugaciune).” [Al-Ikhtiyaaraat, p. 64] Asadar, cine efectueaza Taraweeh cu 11 rakat (8+2+1 Witr) este dintre cei care urmeaza Sunnah, deorece asa cum am amintit sunt numeroase relatari sahih care indica acest lucru, iar cei care aleg sa efectueze mai mult de atat indiferent de numarul lor, este permis, deoarece nu este o limita in aceasta privinta, deoarece Profetul ﷺnu a indicat un numar sau nu a aratat o limita cand a spus: “Rugaciunile de noapte trebuie oferite doua cate doua (cate doua rakat o data). Daca unul dintre voi se teme ca se apropie zorii (zilei), sa faca o rakat ca Witr.”[Bukhari 846;Muslim 749] Shayk Ibn Uthaymeen a spus:”Nimeni nu trebuie invinuit pentru ca se roaga unsprezece sau douazeci si trei de rakat, pentru ca acest lucru are un domeniu larg de aplicare, laudat fie Allah.” RUGACIUNEA TARAWEEH IN MOSCHEE Taraweeh poate fi implinita atat in adunare cat si individual, dar este mai bine in adunare, in mod special in vremurile pe care le traim astazi, in care oamenii sunt lenesi sau gasesc tot felul de scuze. Mai mult este o ocazie de a asculta recitarea Coranului, la care foarte multi au renuntat in afara Ramadanului, si sa nu mai vorbim de faptul ca majoritatea nu au memorat foarte multe Sure din Coran. Sa nu mai vorbim despre excelenta Qiyam in spatele Imamului, despre care Profetul ﷺ spunea:” Oricine sta in Rugaciune cu Imamul pana cand (Imamul) termina Rugaciunea, i se inregistreaza ca si cum s-a rugat toata noaptea.”[Sahih Abu Dawood, at-Tirmidhi, al-Bayhaqee] Asa cum am mai amintit, Rugaciunea Taraweeh in adunare, face parte din Sunnah Profetului ﷺ, si nicidecum nu a fost introdusa de Umar ibn Al-Khatab(ra). Umar(ra) cunostea ca datoriile si obligatiile in Islam nu mai pot fi modificate dupa moartea Profetului ﷺ, si astfel el a restabilit si a avut onoarea de a fi cel care a reinviat aceasta practica Sunnah in anul 14H. COMPLETAREA CORANULUI in RAMADAN Completarea Coranului in Ramadan, fie in timpul Rugaciunii fie in afara ei, este de laudat. Jibril-aleihi salam obisnuia sa revizuiasca Coranul impreuna cu Profetul ﷺ in fiecare Ramadan, iar in ultimul an de viata al Profetului ﷺ, l-a revizuit de doua ori. Lasand la o parte dezbaterile in privinta numarului de Rakat, mai bine am arunca o privire atat la cat dar mai ales la cum implinea Profetul ﷺ Rugaciunile de Noapte atat in Ramadan cat si in afara lui. Relatat de Abu Salama bin Abdur Rahman: “Am intrebat-o pe Aisha, “Cum este Rugaciunea Trimisului lui Allah in timpul lunii Ramadan.” Ea mi-a spus:” Trimisul lui Allah niciodata nu a depasit 11 rakat in Ramadan sau in alte luni; el ﷺ obisnuia sa implineasca patru Rakat-si sa nu ma intrebi despre frumustea si lungimea lor, apoi patru Rakat-sa nu ma intrebi despre frumusetea si lungimea lor, si apoi trei Rakat.” Aisha a mai spus:”Am spus, O, Trimis al lui Allah! Tu dormi inainte sa implinesti rugaciunea de Witr?’. El a raspuns:”O, Aisha! Ochii mei dorm insa inima mea ramane treaza.” Relatat de Aisha(ra):”Trimisul lui Allah ﷺ obisnuia sa implineasca 11 Rakat si asa era rugaciunea lui. Obisnuia sa prelungeasca prosternarea (sujud) atat de mult incat cineva ar fi putut sa recite cincizeci de Versete (din Coran) pana cand isi ridica capul (din sujud). Obisnuia sa se roage doua rakat (Sunnah) inainte de Rugaciunea de Fajr si apoi se intindea pe partea dreapta pana cand muezinul venea si il informa despre Rugaciune.” Relatat de Aisha:”Intr-o noapte Trimisul lui Allah a facut Rugaciunea in Moschee si oamenii l-au urmat. Urmatoarea noapte de asemenea a facut Rugaciunea si foarte multi oameni s-au adunat. In a treia noapte si in a patra noapte si mai multi oameni s-au adunat, dar Trimisul lui Allah ﷺ nu a mai iesit la ei. Dimineata le-a spus:’Am vazut ce ati facut si nimic in afara de frica (ca Rugaciunea de Noapte) ar putea sa va fie impusa, nu m-a impiedicat sa vin la voi’. Si asta s-a intamplat in luna Ramadan.” Relatat de Abdullah bin Umar:” Un om a intrebat:”O, Trimis al lui Allah! Cum este Rugaciunea de noapte?’ El ﷺ a spus:”Doua Rakat urmate de doua Rakat si tot asa, iar cand sesizezi ca se aproprie zorii, ofera o rakat ca Witr.” Relatat de Ibn Abbas:”Rugaciunea(de noapte) a Profetului era de treisprezece rakat.” Relatat de Masruq:”Am intrebat-o pe Aisha despre Rugaciunea de noapte a Trimisului lui Allah si ea a spus:”Erau sapte, noua sau unsprezece rakat, in afara de cele doua rakat (sunnah) ale rugaciunii de Fajr.” Relatat de Aisha:” Profetul ﷺ obisnuia sa implineasca treisperezece rakat in Rugaciunea de Noapte si asta includea Witr si doua rakat (sunnah) ale Rugaciunii de Fajr.” [Toate hadith-urile fac parte din colectia Bukhari, vol Rugaciunea de noapte.] Concluzia este aceea ca, indiferent daca vom alege sa implinim 11 rakat sau mai multe, nu este nimic gresit in asta, important este sa tinem cont si de maniera in care Profetul ﷺ facea Rugaciunea, si aici ma refer la respectarea timpilor dintre pozitiile de qiyam, ruku, sujud, samd. Nu vreau sa amintesc despre lungimea recitarilor, pentru ca in aceasta privinta ne situam, chiar si cei mai buni dintre Musulmani, undeva foarte departe, daca stau si ma gandesc la un hadis relatat de Hudhaifah care a relatat ca:”Profetul ﷺ a recitat Surat Al-Baqara, Al-‘Imran si An-Nisa intr-o singura rakat, si nu ajungea la oricare Verset care vorbea despre indurare fara ca sa-I ceara lui Allah pentru ea, si niciun Verset care vorbea despre pedeapsa fara ca sa-I ceara lui Allah protectie de ea.” [Sunan Al-Nasaee 1009] SubhanAllah! De asemenea cei care fac Rugacinea la Moschee este de preferat sa urmeze Imamul pana acesta termina Rugaciunile, indiferent de numarul de Rakat pe care acesta alege sa-l implineasca, si sa nu paraseasca adunarea mai inainte de asta, pentru a nu fi deprivati de rasplata de a se fi rugat intreaga noapte. Avand in vedere situatia in care se afla Ummah la aceasta data, important este ca noi sa facem aceste Rugaciuni dupa capacitatea si abilitatea noastra, importanta fiind sinceritatea si dorinta noastra de a ne apropia de Allah, de a obtine Multumirea, Indurarea si Rasplata Lui. Si Allah stie cel mai bine! Pacea fie asupra voastra! ALERTA de BIDA’H!!! DU’A-uri SPECIFICE pentru RAMADAN Lauda lui Allah Rabbil ‘Alamin! “Du’a este adorare” dupa cum spunea Profetul ﷺ [Tirmidhi si altii]. Principiul de baza in legatura cu actele de adorare este TAWQEEF, adica nu este permis sa-L adoram pe Allah prin intermediul niciunui act de adorare decat daca acel act de adorare este dovedit in Sharia’h (Coran si Sunnah) ca fiind un act de adorare prescris de Allah, si RESPINGEREA a tot ceea ce nu este prescris in mod expres. Prin urmare, nu este permis sa inventezi acte de adorare sau sa le limitezi la un anumit timp sau o anumita ocazie, decat daca invataturile Islamice indica acest lucru. Du’a in timpul lunii Ramadan este foarte incurajata, dar acest lucru nu inseama ca este permis pentru oricine sa inventeze anumite Du’a-uri care sa fie recitate in anumite momente sau ocazii, ca si cum ar fi Du’a-uri Profetice. Si in mod special am dorit sa atrag atentia asupra acestui lucru, pentru ca indeosebi in luna Ramadan (si nu numai) circula tot felul de astfel de Du’a-uri inventate pentru prima zi, a doua zi, a treia zi, samd, sau pentru primele 10 zile, sau pentru ultimele 10 zile si tot asa. Asa cum am mai amintit si cu alte ocazii, inventarile in actele de adorare sau orice inovare in ceea ce tine de Islam este un pacat extrem de grav si cu consecinte dezastruoase. Orice Musulman se poate ruga lui Allah pentru orice lucru bun din aceasta lume sau din Viitoarea, cu orice cuvinte si in orice moment. De asemenea poate apela si este foarte recomandat sa utilizeze din Du’a-urile specificate de Profet ﷺ pentru anumite ocazii sau perioade de timp, cum ar fi Du’a-urile din timpul Rugaciunii sau dupa terminarea ei, pomenirile de dimineata si seara si inainte de culcare, etc. Acestea trebuie rostite ca atare, numai in limba araba, cu aceleasi cuvinte, fara a se interveni in continut, numai in maniera prescrisa si nu se poate folosi traducerea lor. Ibn Taymiyah (Allah sa aiba mila de el) a spus:”Fara nicio indoiala adhkar si du’a sunt dintre cele mai bune forme de adorare, iar adorarea este o chestiune in care nu este loc de opinii personale. Noi trebuie sa urmam ceea ce Profetul nostru ﷺ ne-a invatat, nu sa urmam propriile noastre dorinte si inovatii. Du’a si adzkar prescrise de Trimisul lui Allah ﷺ sunt cele mai bune pe care le putem gasi. Cel care urmeaza aceasta cale va fi in siguranta, iar beneficiile si rezultatele pozitive pe care le va obtine sunt deasupra oricarei descrieri. Oricare alta Du’a sau adzkar poate fi ori haram ori makrooh; poate sa implice shirk chiar daca multi oameni nu realizeaza.Nimeni nu are dreptul sa invete oamenii niciun fel de Du’a sau adzkar in afara de ceea ce este mentionat in Sunnah, sau sa il faca un fel de act de adorare regulat- aceasta este inovare in Religie pe care Allah nu o permite. Iar adoptarea cu regularitate si recitarea de dzikr care nu sunt prescrise in Sharia’h face parte din lucrurile care nu sunt permise. Du’a-urile si adzkar prescrise in Sharia’h sunt mult mai bune decat ar putea spera cineva, si nimeni nu le ignora in favoarea celor inventate, in afara de cei ignoranti, nepasatori sau facatori de rau.” [Mjmoo’ al-Fataawa, 22/510-511] Cel care inventeaza si cel care raspandeste astefel de Du’auri si adzkar este un inovator sau unul care cheama pe altii la Bida’h. Asa ca mare atentie in aceasta privinta. Fiti foarte atenti la ceea ce distribuiti sau postati. Sunt foarte raspandite du’au-rile pentru prima, a doua, pentru fiecare zi din Ramadan, sau Du’au-ri din Coran in limba Romana. In ce le priveste pe primele, nu sunt decat niste inventii care nu au nicio sursa si nimeni nu poate dovedi provenienta lor. Iar in privinta Du’a-urilor din Coran, trebuie sa atrag atentia ca este considerat Coran doar Revelatia lui Allah (in original in limba Araba), iar Mus’haf este considerat Coranul sub forma de carte, fara alte texte sau explicatii. Atfel, orice alt “Coran” in oricare alta limba, se numeste: Traducerea sensurilor Coranului (in romana, engleza, etc). Atat Du’a-rile Profetice (autentice) cat si cele din Coran, trebuie recitate ca atare, numai in limba Araba. Iata ce consecinte deosebit de grave are Bida’h: Profetul ﷺ ne-a spus clar:” Oricine inventeaza ceva in aceasta chestiune a noastra[Religia Islamica-Sharia'h] care nu face parte din ea, va fi respinsa.”[Bukhari, Muslim] “Oricine implineste orice fapta care nu este in acord cu aceasta chestiune a noastra (Religia Islamica) va fi respinsa.”[Muslim] Profetul sallAllahu aleihi wa salam a spus:”..Oricine se intoarce de la Sunnah (calauzirea) mea, nu este dintre oamenii mei.”[Bukhari&Muslim] Intr-o alta relatare:”..Fiecare noutate in Deen (religie) este o inovatie (Bida’h) si fiecare Bida’h este ratacire (deviere), si fiecare ratacire duce catre Focul Iadului.“[Abu Dawood &Tirmidhi] “Cel care inoveaza in Deen (religie) sau sustine un inovator, blestemul lui Allah si al Ingerilor Sai si al intregii umanitati va cadea asupra lui si toate faptele sale obligatorii(Fard) si cele voluntare (Nafil) nu sunt acceptate de Allah Ta’allah.”[Bukhari &Muslim] Pentru ca adorarea noastra sa fie acceptata si sa nu fie in van, trebuie sa avem mereu in minte ca Allah nu poate fi adorat decat in maniera pe care El a prescris-o in Cartea Sa sau din relatarile Mesagerului Sau ﷺ , in legatura cu actul in sine, in maniera in care trebuie facut, timpul in care trebuie implinit si de cate ori trebuie efectuat (recitat). Oricine adopta si practica altceva decat ceea ce Profetul ﷺ a relatat, fie in text, fie in numarul recitarilor sau timpul cand trebuiesc recitate, comite Bida’h. Invatatii au numit-o al-Bida’h al-idaafiyyah (inovatie aditionala), pentru ca uneori actiunea poate fi prescrisa de Sharia’h, dar i-au fost adaugate anumite inovatii in legatura cu maniera, numarul recitarilor sau timpul cand trebuie facute. Trebuie sa avem in minte ca tot binele sta in urmarea a ceea ce a fost relatat de catre Profetul nostru ﷺ, si ca ori de cate ori se introduce ceva nou, nu face decat sa se renunte la Sunnah si sa corupa Religia lui Allah. CE NU STIATI DESPRE POSTUL DIN RAMADAN AUDA LUI ALLAH STAPANUL TUTUROR LUMILOR! Postul reprezinta retinerea sufletului de la ceea ce iubeste si pofteste. Iar acest lucru este unul dintre cele mai grele si dificile, motiv pentru care, obligativitatea postului a fost delasata pana la perioada de mijloc a Islamului, mai precis in al doilea an dupa Hijrah (2H). Acela a fost momentul ales de Allah, dupa ce Tawheed-ul si Salah (Rugaciunea) erau deja ferm stabilite in sufletele Musulmanilor, iar ei incepusera sa iubeasca Poruncile lui Allah. Astfel sufletul lor a fost condus catre obligativitatea postului in etape graduale. Pana cand Mesagerul lui Allah, sallAllahu aleihi wa salam a murit, a tinut post (in Ramadan) in total 9 ani. La inceput, postul a fost o optiune lasata la alegerea oamenilor care decideau fie sa posteasca, fie sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru fiecare zi. Apoi aceasta optiune a fost transferata in final, intr-un post obligatoriu, iar posibilitatea hranirii celor nevoiasi a fost lasata numai celor (barbati si femei) foarte batrani care nu aveau abilitatea de a posti. POSTUL A AVUT TREI ETAPE In prima etapa a fost obligatoriu cu optiunea de a posti sau a hrani o persoana nevoiasa. In a doua etapa, a fost permis numai postul, iar perioada de timp in care era permis sa mananci, sa bei si sa ai relatii conjugale era doar intre Magreb si ‘Isha, iar daca cel care postea adormea inainte sa intrerupa postul, ii era interzis sa mai manace si sa mai bea pana in noaptea urmatoare. Acest lucru a fost foarte dificil pentru Musulmanii din primii ani ai Islamului. Abu Ishaq a relatat ca Al-Bara bin Azib a spus:”..Qays bin Shirmah postea intr-o zi si fusese sa munceasca la pamantul lui. Cand a venit timpul sa intrerupa postul, a mers la sotia lui si i-a spus:’Ai ceva de mancare?’. Ea a zis:’Nu, dar as putea incerca sa-ti gasesc ceva.’ Apoi ochii lui au fost toropiti de somn, iar cand sotia lui s-a intors, l-a gasit adormit. Ea a spus:’Vai de tine! Ai adormit?’. In mijlocul urmatoarei zile, el si-a pierdut cunostinta si a mentionat ce i s-a intamplat Profetului, sallAllahu aleihi wa salam. Apoi a fost revelat Versetul in care Allah ne spune sa mancam si sa bem pana cand se crapa de ziua(la Suhur). Alhamdulillah! Astfel, acest tip de post a fost abrogat, si s-a ajuns la cea de a treia etapa. Si acesta este stadiul final, stabilit pana in Ziua Judecatii. VIRTUTIILE CERERII DE IERTARE PENTRU NOI si pentru CEILALTI Lauda lui Allah Stapanul Tuturor Lumilor! Ramadanul este luna caintei si a cererii de iertare. Profetul-salAlahu aleihi wa sallam- a spus:” Jibril mi-a spus: ‘Sa fie distrus cel care Ramadanul vine si pleaca si pacatele lui nu sunt iertate’, iar eu am spus:’Ameen!”[sahih Al Jaami] A cere iertarea lui Allah are numeroase beneficii atat in aceasta viata, cat si in Urmatoare. ASTAGHFIRULLAH, inseamna: mijloc de iertare, de a intra in Paradis, de a fi binecuvantat cu provizii bune in aceasta viata, de a-ti spori si a-ti intari puterea, de indepartare a raului, de facilitare a afacerilor(treburilor), de a cobori ploaia si de a-ti spori averea si copii. Istighfar este cu adevarat o mare binecuvantare de la Allah pentru slujitorii sai si calea catre favorurile sale nelimitate. Trebuie sa-I cerem iertarea lui Allah in permanenta, indiferent de timp. Ramadanul este poate unul dintre cele mai speciale momente in care trebuie sa ne cerem iertare. Nu putem lasa ca aceasta luna sa treaca pe langa noi, fara sa fim iertati. Aceasta luna abunda de binecuvantari pe care nu avem cum sa ni le imaginam in aceasta viata. Dar pe cat de neimaginabile sunt aceste binecuvantari pe atat de mare este pierderea pentru cel care le nesocoteste. Atunci cand ceri iertare nu faci decat sa declari Superioritatea Absoluta a lui Allah si faptul ca tu este umilul Sau slujitor. De asemenea, cererea de iertare, creeaza o stare de bine, de impacare a sufletului, iti da speranta. Nu inceta sa-ti arati umilinta in fata Stapanului Tau, pentru ca cel care se teme de Allah in aceasta viata, va fi in siguranta in Viata de Apoi, si cel care plange pentru pacatele sale in aceasta viata, nu va mai plange in Viata de Apoi… De asemenea, suntem indemnati atat in Coran dar si in Sunnah, sa cerem iertare si pentru fratii nostri in credinta.Cererea de iertare pentru ceilati Musulmani este o fapta extrem de virtuoasa. Este una dintre cerintele fratiei in Islam si unul dintre motivele pentru ca Du’a-urile noastre sa gaseasca raspuns. Allah ne spune: “Deci sa stii [O, Muhammad ﷺ ] ca Laa ilaha ill-Allah (nimeni nu are drept de a fi adorat in afara de Allah) si cere iertare pentru pacatele tale si pentru (pacatele) dreptcredinciosi(Mu’minin) si dreptcredincioase (Mu’minat)!” 47:19 Profetul ﷺ a spus:”Oricine cere iertare pentru dreptcredinciosi si dreptcredincioase, va avea o fapta buna in contul sau pentru fiecare dreptcredincios si dreptcredincioasa.”[ Majma` al-Zawâ’id (10/210) clasat ca hasan de al-Albânî] Va puteti imagina ce rasplata veti obtine daca va veti ruga de iertare pentru toti dreptcredinciosii? Veti primi rasplata pentru absolut fiecare dintre ei. SubhanAllah, cum Allah nu lasa sa se piarda nicio fapta buna, indiferent de cat de marunta ar fi. Cel care cere iertare, trebuie sa inceapa prin a cere iertare pentru el insusi. Ubayy bin Ka`b a mentionat ca Mesagerul lui Allah ﷺ “cand se ruga in favoarea altora, obisnuia sa inceapa cu el insusi.” [Sunan al-Tirmidhî (3385) si Sunan Abî Dâwûd (3984), autentificat de al-Albânî] Gasim astfel de exemple si in Coran, de exemplu: “Doamne, iarta-ne noua si fratilor nostri care ne-au luat-o inainte intru credinta..”. [Sûrah al-Hashr 59: 10] Totusi, acest lucru nu este neaparat necesar daca cineva doreste pur si simplu sa se roage in beneficiul altcuiva. Sunt numeroase texte in care se arata ca cel care il implora pe Allah in favoarea altcuiva, nu se mentioneaza pe sine absolut deloc. Putem spune ca, atunci cand cineva intentioneaza sa se roage lui Allah atat pentru el cat si pentru altcineva, trebuie sa inceapa cu el insusi si apoi sa se roage pentru ceilalti. Daca insa doreste sa-L invoce pe Allah pentru alcineva, atunci poate face acest lucru fara sa se roage si pentru sine. In acest sens avem exemplul Profetului pentru Ubaud bin Amir cand a spus:” O Allah! Iarta-l pe Ubayd b. Amir.” In ce priveste Du’a pentru un ne-musulman, este permis sa ne rugam pentru calauzirea lui, sau pentru lucruri ce tin de viata lumeasca, pentru sanatate, etc. Allah ne spune: “ Nu se cade ca Profetul (ﷺ ) si cei care cred, sa ceara iertare pentru politeisti, chiar daca ei sunt rude, dupa ce li s-a aratat limpede ca ei sunt oaspetii Iadului. [Sûrah al-Tawbah: 113] Un exemplu in acest sens este acela cand Profetul ﷺ s-a rugat pentru calauzirea lui Umar bin al-Khatab (ra). S-a relatat de catre Abdullah bin Abbas(RA), ca Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”O, Allah, intareaste Islamul cu Abu Jahl bin Hisham sau cu Umar bin Khattab”. In dimineata urmatoare, Umar a venit la Profet, sall Allahu aleihi wa sallam si a imbratisat Islamul”.[Sunan Tirmidhi,3683] In incheierea acestui articol as dori sa va fac cunoscute cateva exemple de Du’a-uri pentru a cere iertare de la Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Allaahum-maghfir lee maa qaddamatu, wa maa ‘akhkhartu, wa maa ‘asrartu, wa maa a’lantu, wa maa ‘asraftu, wa maa ‘Anta a’lamu bihi minnee. ‘Antal-Muqaddimu wa ‘Antal-Mu’akhkhiru laa ‘ilaaha ‘illaa Anta. [Muslim 1/534] (O Allaah!Iarta-mi mie ceea ce am facut in trecut si ceea ce voi face in viitor, si ceea ce am ascuns, si ceea ce am facut pe fata, si ceea ce Tu stii mai bine decat mine. Tu esti al-Muqaddim, și Tu ești al-mu’Akhhir, nu există nicio divinitate in afară de Tine).” *este indicat a se recita aceasta du’a in timpul rugaciunii dupa ultimul tashahud, inainte de salam. Ibn ‘Umar (RA) a spus:”L-am vazut pe Mesagerul lui Allah.. spunand de 100 de ori intr-o singura sedere: Rabb- ighfir li, wa tubb ‘alayya, innaka Antat-Tawwabur-Rahim. (Stapanul meu, iarta-ma. Cu adevarat Tu esti Cel la care ne intoarcem cu cainta , intotdeauna Indurator.) [Abu Dawud and At- Tirmidhi]. Ibn Mas’ud (ra) a spus:” Messenger lui Allah (ﷺ) a spus:”Cel care spune: ‘Astaghfir ullah-alladhi la ilaha illa Huwal-Haiyul-Qayyumu, wa atubu ilaihi (Cer iertare de la Allah, nu este alta divinitate in afara de Allah, Cel Viu, Vesnicul si ma intorc la El cu cainta)”, pacatele lui vor fi iertate chiar si daca ar fi fugit de pe campul de lupta (in timp ce era angajat in lupta pentru Cauza lui Allah).” [Abu Dawud, At-Tirmidhi si Al-Hakim] ‘Aishah (ra) a relatat:” Inainte de moartea lui, Mesagerul lui Allah (ﷺ) obisnuia sa se roage frecvent:’Subhan Allahi wa bihamdihi; Astaghfirullaha wa atubu ilaihi (Allah este lipsit de orice imperfectiune si incep prin a-L lauda pe El. Implor iertare de la Allah si ma intorc catre El cu cainta).” [Al-Bukhari si Muslim]. Rabbana innanā amanna, faghfir lana, dhunoobana wa-qinna ‘adhāāban-naar (Doamne, noi credem! Iarta-ne noua pacatele noastre si salveaza-ne pe noi de chinurile Focului!) [Ali' Imran; 3:16] La illaha illa Anta Subhanak, inni kuntu min adh-dhalimeen (Nu exista alta divinitate in afara de Tine! Eu am fost dintre cei nelegiuti!) [al-Anbiyah, 21: 87] In legatura cu aceasta Du’a, Sa’d ibn Waqas (radiAllahu anhu) a relatat ca Profetul (ﷺ) a spus:” Du’a-ul pe care l-a facut Companionul Pestelui (Profetul Yunus-as) pe cand se afla in burta pestelui a fost (cea mentionata mai sus). Daca oricare dintre Musulmani se roaga cu aceste cuvinte, invocarea (Du’a-ul) lui va fi acceptat (va primi raspuns). Intr-o alta relatare:” Stiu cuvinte care vor face ca Allah sa indeparteze necazul(primejdia) cuiva. Acestea sunt cuvintele (din Du’a-ul) fratelui meu Yunus, aleihi salam.” [at-Tirmidhi; 3500, an-Nisa'i in `Amal al-yawmi wa al-layla; #656, al-Hakim 1:505 si 2:383.sahih] Subhanakal-Lahumma wa bihamdik, ash-hadu allaillaha illa ant, astaghfiruka wa’atoobu ilaiyk (Glorie Tie O Allah, si toata Lauda, marturisesc ca nu este alta divinitate in afara de tine, cer iertarea Ta si Tie ma caiesc) *Se recita de trei ori si se recomanda a fi citita la sfarsitul oricarei adunari, intalniri, pentru ispasirea pacatelor comisee in timpul ei. [at Tabari, an Nasa'i, al Hakim] (SAYYID AL ISTIGHFAR): ALLAHUMMA ANTA RABBI LA ILAHA ILLA ANTA KHALAQTANI WA ANA ABDUKA WA ANA ‘ALA ‘AHDIKA WA WA’DIKA MASTATA’TU A’UDHU BIKA MIN SHARRI MA SANA’TU ABU’U LAKA BINI’MATIKA ‘ALAIYA WA ABU LAKA BIDHANBI FAGHFIRLI FAINNAHU LA YAGHFIRU DH-DHUNUBA ILLA ANTA (O, Allah! Tu esti Domnul meu! Nimeni nu are drept de adorare in afara de Tine! Tu m-ai creat si eu sunt robul tau, iar eu sunt credincios legamantului si promisiunii mele cat de mult pot. Caut refugiu la Tine de raul pe care l-am facut. Eu recunosc in fata Ta toate binecuvantarile pe care Le-ai revarsat asupra mea, si Iti marturisesc toate pacatele mele. Asa ca, iarta-ma, pentru ca nimeni nu poate ierta pacatele in afara de Tine!) Shaddad ibn Aws, radiyyAllahu anhu, a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a declarat ca: aceasta du’a-SAYYID AL ISTIGHFAR- este CEA MAI SUPERIOARA CALE DE A-I CERE IERTARE LUI ALLAH, si ca: “Daca cineva o recita in timpul zilei cu credinta ferma in ea si moare in aceeasi zi inainte de seara, va fi dintre oamenii Paradisului. Iar daca cineva o recita la timp de noapte, cu credinta ferma in ea, si moare inainte de dimineata, va fi dintre oamenii Paradisului.”[sahih Bukhari; at-Tirmidhi;An-Nasa’I;Ahmad] Mesagerul lui Allah (ﷺ) a spus:”Allah ii va acorda oricui recita (aceasta Du’a) de sapte ori dimineata sau seara tot ceea ce doreste din aceasta lume sau din viitoarea: ‘Hasbiyallahu la ilaha illa Huwa ‘alaihi tawakkaltu wa Huwa Rabbul ‘Arshil ‘Adheem’ (Allah imi este mie de ajuns! Nu exista alta divinitate in afara de El! In El ma incred, caci El este Stapanul Tronului cel Maret (‘Arsh)-Coran 9:129) [Ibn as-Sunni (no 71), Abu Dawud 4/321.] Pacea fie asupra voastra! RUGACIUNEA TARAWEEH SI UMAR IBN AL-KHATAB (radiAllahu anhu) “Insa pe acela care se impotriveste Trimisului (Muhammad ﷺ), dupa ce i s-a aratat lui Calea cea dreapta, si care urmeaza un alt drum decat cel al dreptcredinciosilor, il vom pune Noi impreuna cu acela cu care s-a aliat, si-l vom lasa sa arda in Gheena[Iad]-si ce rea menire.” [4:115] Lauda lui Allah Stapanul Lumilor! De mult doream sa lamuresc acest subiect. Poate multi dintre cei care s-au obisnuit deja cu articolele mele, au observat ca lupt si voi lupta deschis impotriva oricarei forme de inovare in religie si ca tin deosebit de mult la Adevar. Si ma rog mult lui Allah ca sa urmez Adevarul si numai Adevarul. Si va indemn sa faceti acelasi lucru, pentru ca cel mai de pret lucru este calauzirea lui Allah, si sa urmam numai ceea ce Allah si Trimisul Sau ﷺ ne-au poruncit. Bida’h este cu adevarat cel mai dezastruos si grav lucru chiar si daca poate “parea” uneori ca ceva bun. Insa putinele cunostinte sau cunostintele incomplete despre ce inseamna Bida’h sunt si ele la fel de periculoase. Sunt unele pareri cum ca Rugaciunea Taraweeh din Ramadan este o inventie, si sunt altii care afirma ca Umar bin Khatab (ra) ar fi cel care a initiat aceasta Rugaciuni in Jama’h. Vom arunca o privire asupra circumstantelor acestui eveniment. Vom demonstra ca nu este nici pe departe vorba despre asa ceva, si Umar bin Khatab(ra) nu a inovat nimic. Inainte de a intra in subiect, as vrea sa dau pe scurt detalii despre ce inseamna Bida’h. Foarte multi din cauza necunoasterii propriei religii au schimbat, au adaugat sau au sters practici sau principii religioase, care au condus la implementarea si raspandirea Bida’h cu mare usurinta, fara regrete sau griji. Rezultatul este confuzia intre ce este Sunnah autentica si ce este Bida’h. Foarte multi se lanseaza in acuzatii de Bida’h fara a avea cunostinte temeinice despre ce este Bida’h cu adevarat. Cat de grav este sa comiti Bida’h sau sa sustii pe cel care comite Bida’h, reiese din urmatorul hadis, in care Profetul Muhamad ﷺ a spus: “Cel care comite Bida’h sau sustine pe cineva care comite Bida’h, blestemul lui Allah si al tuturor Ingerilor Sai si a intregii umanitati cade asupra lui- si toate faptele lui obligatorii (fard) si cele voluntare (nafile) nu sunt acceptate de Allah Ta’ala.” [Sahih Muslim] Cred ca doar acest hadis ar fi suficient pentru a descrie care sunt consecintele pentru cel care comite, care sustine si care raspandeste Bida’h. Ce inseamna Bida’h? -a introduce sau a initia practici sau credinte noi in Islam -a interpreta gresit aspecte concrete ale Shariei(Legii Islamice) -a institui acte de adorare care nu sunt in acord cu invataturile si principiile pe care le-a adus Profetul Muhammad ﷺ -a introduce doctrine straine si practici in invataturile, practicile si credintele Islamului -Ash-shatibi a spus:’Bida’h este ceva (o practica sau o credinta) care pare autentica dar care a fost inventata si introdusa in Islam.’ -As-Souyouti a spus:”Bida’h este fie ceva adaugat ori indepartat(sters) din religie si care este contradictoriu cu Sharia’h. Bida’h poate lua diferite forme, printre care: sa impui anumite restrictii pe care Sharia’h nu le-a impus; sa schimbi forma unei actiuni sau practici; sa coduci anumite practici religioase in adunare, desi ele trebuie implinite individual; sa schimbi statutul unei actiuni pe care Sharia’h a declarat-o permisa sau obligatorie, de exemplu a schimba o practica voluntara intr-una obligatorie; sa practici sau sa conduci o actiune care nu are precedent in Islam, si altele. O definitie mai simpla ar fi: Bida’h este atunci cand o credinta sau practica religioasa a fost adaugata sau schimbata. Bida’h este de fapt opusul Sunnei. Cel care comite Bida’h, practic declara ca Allah nu a a completat religia Sa si ca Trimisul Sau ﷺ a mintit in transmiterea mesajului. Si ce poate fi mai grav de atat!!! Aceasta a fost pe scurt definirea a ce inseamna Bida’h si consecintele ei dezastruoase. Vorbeam la inceputul acestui articol, despre cei care acuza fara a avea cunostinta asupra subiectului, Rugaciunea Taraweeh din timpul Ramadanului in Jama’h ca fiind o Bida’h inventata de Umar(ra). Anterior acestui articol, am facut un alt articol despre excelenta Rugaciunii Qiyam al-Layl(Tahajud, Taraweeh, Witr) in care am aratat ca, Qiyamuu Ramadan in adunare (Jama’h) a fost o practica instituita chiar de Profet ﷺ, si de companionii sai(ra). Profetul ﷺ a spus intr-un binecunoscut hadis: ” Va indemn sa aveti frica de Allah, sa ascultati si sa va supuneti, chiar de ar fi un sclav negru. Din pricina ca aceia dintre voi care vor trai dupa mine vor vedea multa neintelegere, va trebui sa va tineti strans de Sunnah mea(exemplele mele) si cele ale Califilor dreptcredinciosi ce vor veni dupa mine. Alipiti-va de ele si tineti-va strans cu dintii de ele. Feriti-va de lucrurile noi in religie(de inventari-Bida’h) caci aceasta inseamna schimbare si orice schimbare inseamna inselaciune(greseala).” [Abu Dawud & Tirmidhi] In acest hadis, Profetul ﷺ ne spune ca vor aparea neintelegeri intre noi si ne avertizeaza sa ne ferim de Bida’h, si ne arata si cum sa facem acest lucru, si anume sa ne alipim strans de Sunnah si de exemplele Califilor cei dreptcalauziti. Pentru cine doreste si chiar recomand, pe blogul meu veti gasi Seria Califilor cei dreptcalauziti, patru articole si video, care vorbesc despre viata celor patru Califi de exceptie. Unul dintre ei, este si Umar bin Khatab (ra) care are o poveste uimitoare. Poate va intrebati unde doresc sa ajung si ce doresc sa dovedesc. Sa ne indreptam atentia acum asupra evenimentului care are legatura cu Umar bin Khatab(ra). Multi oameni folosesc acest eveniment al reinsufletirii unui act Sunnah, si anume Qiyam al-Layl in Jama’h ca o Bida’h ce nu a fost cunoscuta in timpul Profetului ﷺ. In precedentul articol am redat complet hadisul in care Profetul ﷺ a condus oamenii in Qiyamu Ramadan pentru trei nopti consecutiv,(de specificat ca deja acest lucru era practicat de catre companioni care se adunau in Moscheea Profetului ﷺ si faceau Qiyam in grupuri), iar in a patra noapte dupa ce a implinit ‘Isha a intrat in casa sa si nu a mai iesit pentru a conduce Qiyam cu cei care il asteptau si care se stransesera intr-un numar impresionant. A patra zi dimineata, dupa Rugaciunea de Fajr, Profetul ﷺ s-a adresat oamenilor spunandu-le: ”O, voi oameni, pe Allah, toata Lauda I se cuvine numai Lui, am stiut de prezenta voastra noaptea trecuta, dar m-am temut numai ca Rugaciunea de noapte (Qiyam al-LAYL) va deveni o obligatie pentru voi, pe care nu veti fi capabili sa o indepliniti. Asa ca, faceti numai faptele pe care sunteti capabili sa le impliniti, deoarece Allah nu se oboseste (de faptele voastre) pana voi nu va obositi.” [Sahih Bukhari, sahih Muslim, Abu Dawood, an-Nasa’I, Musnad Ahmad si altii] Dupa acest eveniment, omenii au inceput sa faca Rugaciunile individual sau in grupuri mai mici. Aceasta a fost practica si pe parcursul Califatului lui Abu Bakr (ra) si la inceptul Califatului lui Umar(ra). Intr-o zi, Umar(ra) a venit la Moschee si i-a vazut pe oamenii adunati in grupuri mici care faceau Taraweeh. Asa ca, i-a adunat pe toti intr-un singur grup si i-a facut sa stea in spatele lui Ubayy bin Kaab si Tameem ad-Daaree (radiyAllahu anhum) si apoi a spus:’nirmah bida’h’, adica “bida’h buna’.[Bukhari] Din acest motiv, sunt unii care iau aceasta declaratie ca dovada pentru acuzele lor, intelegand gresit intentia reala a lui Umar(ra). Nu intamplator am inceput acest articol cu definirea Bida’h, care pe scurt inseamna “ceva nou care nu a mai fost cunoscut sau care nu a avut precedent in Islam si care este contrar sau opus Sunnei.’ Declaratia lui Umar(ra) nu a indicat o bida’h in sensul Shariei, pentru ca bida’h este un act de ratacire, dupa cum insusi Profetul ﷺ ne-a avertizat. Rugaciunea Taraweeh este Sunnah in acord cu consensul Musulmanilor. Ea a fost incurajata de Profet ﷺ si Musulmanii sunt in unanimitate de acord ca Taraweeh este mustahab (recomandat). Rugaciunea Taraweeh in adunare, este de asemenea un act Sunnah, deoarece insusi Profetul ﷺ a condus oamenii in Rugaciune pentru trei nopti consecutiv si a intrerupt aceasta practica dintr-un singur motiv: pentru a nu deveni obligatorie pentru Musulmani, deoarece este cunoscut faptul ca Profetul ﷺ era deosebit de bland si grijuliu fata de Ummah. Dupa moartea Profetului ﷺ cand revelatia a luat sfarsit, a incetat si aceasta temere, deorece nu mai putea deveni obligatorie dupa moartea Profetului ﷺ. Umar(ra) cunostea acest lucru foarte bine si el nu a legiferat decat ceea ce Mesagerul lui Allah ﷺ a legiferat si ceea ce el ﷺ a iubit si a acceptat. Astfel Umar (ra) nu a facut altceva decat sa adune oamenii sa implineasca Taraweeh Jama’h si sa reinvie si sa aplice Sunnah.[Ishraq ul-Masabih fi salat Taraweeh,1:168] Mai mult, actiunea lui Umar(ra) a fost acceptata si bine primita de restul Companionilor(ra), care erau cunoscuti ca foarte stricti in ce priveste orice lucru care ar fi putut sa compromita Sunnah. Atunci cum poate fi considerata actiunea lui Umar(ra) o inventie(Bida’h) din moment ce a facut parte din practica Profetului ﷺ si a Companionilor sai in timpul vietii sale? Singurul motiv care l-a impiedicat pe Mesagerul lui Allah ﷺ sa continue aceasta practica in Jama’h, a fost aceea ca Revelatia era in desfasurare si s-a temut ca salatul Taraweeh sa nu devina obligatorie, si sa fie un lucru prea greu si dificil de indeplinit pentru Musulmani. Umar(ra) a stiut ca acest lucru nu se va mai putea intampla, asa ca a adunat oamenii pentru a implini Taraweeh in adunare, din nou. Toti Sahaba (ra) au fost de acord cu decizia lui Umar(ra) si este un consens in aceasta chestiune. De asemenea toti Ulama (Invatatii) Islamului sunt in consens in aceasta privinta. In concluzie, cuvintele lui Umar(ra), cum ca ar fi o “bida’h buna’ nu pot fi luate in considerare in sensul literar, deorece este vorba despre o practica a Profetului nostru ﷺ. As mai putea sa fac o analogie cu un alt eveniment, pe care l-am mentionat in articolul meu despre strangerea si adunarea Coranului intre doua coperti, atunci cand Umar(ra) i-a propus lui Abu Bakr(ra) care era Calif la acea data sa stranga Coranul sub forma unei carti, dupa ce foarte multi dintre cei care l-au memorat au murit in batalia de la Yamamah. La inceput Abu Bakr(ra) a ezitat spunand ca acest lucru nu a fost facut de Profet ﷺ, insa dupa ce a realizat ca acest lucru nu a fost necesar atata timp cat Profetul ﷺ traia printre ei si Revelatia continua sa coboare, a acceptat propunerea lui Umar(ra). Putem incadra aceasta fapta ca o Bida’h? Sa nu mai vorbim de excelenta Califilor cei dreptcalauziti, care au fost vestiti cu Paradisul inca din timpul vietii lor. Nu intamplator am aratat la inceputul acestui articol ca cei care comit, sustin si raspandesc Bida’h, blestemul lui Allah, al tuturor Ingerilor si al intregii umanitati se abate asupra lor. Este oare posibil ca Umar bin Khatab(ra) despre care Profetul nostru iubit ﷺ spunea: “Adevarat, Allah a pus adevarul pe limba si in inima lui Umar.”[sunan Tirmidhi-2682] “Daca ar fi fost sa fie un Profet dupa mine, cu adevarat acesta ar fi fost Umar Ibn Khatab.”[Sunan Tirmidhi-no3686] ”Dintre comunitatile lui Banu Israel care au trait inainte de voi, erau barbati care erau inspirati cu calauzire chiar daca nu erau Profeti, si daca este o astfel de persoana printre urmasii mei, acesta este Umar.”[Sahih Bukhari] S-a relatat de catre Abdullah bin Abbas(RA), ca Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”O, Allah, intareaste Islamul cu Abu Jahl bin Hisham sau cu Umar bin Khattab”. In dimineata urmatoare, Umar a venit la Profet, sall Allahu aleihi wa sallam si a imbratisat Islamul”.[Sunan Tirmidhi,3683] Intr-o alta relatare, a lui Ibn Abbas(RA), atunci cand Umar bin Khattab a intrat in Islam, Jibril, aleihi salam a coborat si a spus:”O, Muhammad, locuitorii cerurilor se bucura de intrarea in Islam a lui Umar”.[Sunan Ibn Majah, 103] Relatat de Abdullah bin Salma(RA) care a relatat de la ‘Ali (RA) care a spus:”Dupa Mesagerul cel Nobil, sall Allahu aleihi wa salam, cel mai bun dintre oameni este Abu Bakr, apoi, cel mai bun dintre oameni este Umar.”[Sunan Ibn Majah,111] Ammar ibn Yasir(RA) a relatat ca Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”O, Ammar! Jibril a venit la mine si am intrebat:”O, Jibril vorbeste-mi despre virtutiile lui Umar bin Khattab in ceruri”. El a spus:”O, Muhammad! Daca ar fi sa vorbesc despre virtutiile lui Umar de la timpul lui Noe, care a ramas cu oamenii sai noua sute cincizeci de ani, nu as putea sa epuizez virtutiile lui Umar.”[Abu Y’alla in Musnad, vol 4, had 1568] Si a mai declarat Profetul, sall Allahu aleihi wa salam:” Oricine il urasete pe Umar, ma uraste pe mine. Si oricine il iubeste pe Umar, ma iubeste pe mine.”[AL-Tabarani in Awsat, vol 13, adith 6915]. Abdullah bin Umar(Ra) a relatat ca intr-o zi , Profetul, sall Allahu aleihi wa salam a mers afara si a intrat in moschee impreuna cu Abu Bakr si Umar, tinandu-le mainile, unul in mana sa dreapta si celalalt in stanga. Apoi a spus:”Noi vom fi ridicati astfel in Ziua Invierii.”[Sunan Tirmidhi, 3669] Iata ce spunea ‘Ali bin Abu Talib, aflat langa trupul fara viata a lui Umar(ra) dupa ce a invocat Indurarea lui Allah asupra lui: ”O,Umar! Nu ai lasat in urma ta o persoana ale carei fapte imi place sa le implinesc si cu care sa-L intalnesc pe Allah, in afara de faptele tale. Pe Allah! Mereu am crezut ca Allah te va pastra alaturi de cei doi companioni ai tai, deoarece deseori il auzeam pe Profet, sall Allahu aleihi wa salam spunad:”Eu, Abu Bakr si Umar ne-am dus(undeva), Eu, Abu Bakr si Umar am intrat(undeva), Eu, Abu Bakr si Umar am plecat.”[sahih Bukhari] Este deci posibil ca cel care este descris astfel de catre Trimisul lui Allah ﷺ si care este laudat in ceruri, sa comita Bida’h, care este o fapta atat de reprobabila si care atrage blestemul lui Allah si anuleaza toate faptele? Dragi frati si surori in Islam! Acesta a fost Umar bin Khatab radiyAllahu anhu, si cred ca dupa dovezile pe care le-am adus azi aici, in acest articol, nu cred ca cineva mai are curajul sa mai acuze sau sa mai defaimeze vreodata, atat pe Umar, cat si pe Abu Bakr radiyAllahu anhum care au fost cei mai buni dintre cei mai buni! Fie ca Allah sa ne daruiasca intelepciunea de a deosebi Adevarul de fals, si de a urma intotdeauna numai Adevarul! O, Allah umple inimile noastre cu iubire fata de Tine, si ajuta-ne sa fim dintre urmasii cei demni ai Trimisului Tau ﷺ si a Califilor cei dreptcalauziti si a Companionilor sai, radiyAllahu anhum. Ameen! RAMADANUL-DESPRE CE? Lauda lui Allah Rabbil ‘ALAMIN! Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu! Cu adevarat, Ramadanul este cea mai importanta luna din an. Este luna pe care credinciosii o asteapta cu nerabdare, luna in care suntem ocupati cu adorarea lui Allah, cautand Indurarea si iertarea Lui si protectia de Focul Iadului. Este luna in care ne reinnoim legamantul si restabilim relatia cu Creatorul nostru. Este sezonul binelui si virtutiilor in comunitatea Musulmana. Shaikh Ahmed Farooqi spunea: Este oportunitatea pentru fiecare Musulman sa-si intareasca credinta, sa-si purifice inima si sufletul si sa indeparteze efectele negative ale pacatelor pe care le-a comis. Insa, pe langa posibilitatea de a obtine o rasplata grozava, exista si riscul unei teribile pierderi. Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:” Gibril mi-a spus: “ Fie ca Allah sa-l piarda pe cel care, Ramadanul vine si pleaca si pacatele lui nu sunt iertate”, iar eu am spus: “Ameen!”[Tirmidhi, Ahmad] Daca vom lasa sa treaca pe langa noi oricare alta luna fara sa-i dam prea multa importanta, atunci am pierdut doar o luna. Daca vom face la fel in timpul Ramadanului, am pierdut totul. Cel care pierde si o zi din postul sau fara un motiv legitim, nu va mai putea sa recupereze nici daca va posti in fiecare zi din viata lui. Cel care nu foloseste aceasta sansa pentru a cauta Indurarea lui Allah, este intr-o mare pierdere. Cel care posteste dar nu face Rugaciunea[As-Salat] este intr-o teribila pierdere, pentru ca nu este Islam pentru cel care nu implineste Rugaciunea. Cel care posteste si face Rugaciunea dar nu face niciun efort pentru a sta departe de pacate sau pentru a obtine puritatea inimii, este intr-o mare pierdere. Pentru ca Profetul, sallAllahu aleihi wa salam ne-a avertizat ca daca vom face astfel, nu ne vom alege decat cu foamea si setea din timpul zilei si nu vom obtine nimic din Rugaciunile de noapte in afara de lipsa somnului. Ramadanul este cu adevarat o luna speciala si nu degeaba companionii –Sahaba radiyAllahu anhum , care i-au inteles insemnatatea, se rugau cu sase luni inainte sa apuce Ramadanul, si se rugau sase luni dupa Ramadan, ca Allah sa le accepte postul si faptele bune. Si cine suntem noi, in comparatie cu ei, cea mai buna generatie de la Adam pana la sfarsitul timpului. SubhanAllah! Ramadanul nu inseamna doar abtinere de la mancare si alte lucruri care strica postul, ci trebuie sa insemne recladire spirituala si purificarea sufletului: “Si pe suflet si pe ceea ce l-a plasmuit. Si i-a insuflat lui nelegiurea sa si evlavia sa! Izbandeste cel care-l curateste (care se supune si implineste tot ceea ce Allah a poruncit si face fapte bune). Si pierdut este cel care-l strica(prin nesupunere si savarsirea de pacate)!” 91:7-10 Purificare inseamna curatare de pacate si fapte rele, prin supunere si implinirea de fapte bune. Allah le promite tuturor celor isi opresc sufletul de la pofte si care se tem de intalnirea cu El (constienti de faptul ca vor da socoteala) si savarsesc fapte bune de dragul Lui, pregatindu-se de intalnirea cu El: “Iar in ce-l priveste pe cel care se teme de Ziua cand se va infatisa Domnului Sau si si-a oprit sufletul de la pofte, RAIUL ii va fi salas!..” 79:40-41 Si ne mai spune Allah Preainaltul: “Binecuvantat fie Acela care are in mana Lui imparatia si este cu putere peste toate. Acela care a facut moartea si viata , ca sa va incerce pe voi,[pentru a vedea] care dintre voi este mai bun intru fapta.” 67:1-2 Viata si moartea au scopul de a ne testa si de a ne da oportunitatea de a ne exprima multimirile noastre fata de Creatorul si Sustinatorului nostru. Luna Ramadan vine si pleaca. Testul succesului in aceasta luna se observa prin efectele pe care trebuie sa le produca postul in aceasta luna si anume: Disciplina: Invatam in aceasta luna cum sa ne disciplinam de dragul lui Allah. Programul nostru obisnuit se schimba si vom urma un program strict care se va supune anumitor reguli. Chiar si dupa Ramadan, va trebui sa mentinem acest spirit de disciplina in alte aspecte ale vietii noastre si trebuie sa continuam sa fim subordonati poruncilor lui Allah. Reinnoirea vietii spirituale: Ramadanul ne reinnoieste entuziasmul pentru adorarea si dedicarea noastra pentru Allah. Suntem mai grijulii fata de Rugaciunile noastre din timpul zilei si in Rugaciunile speciale din timpul noptii. Reinnoirea contactului cu Coranul: Ramadanul si Coranul sunt strans legate intre ele. Este luna in care Mesajul Divin a fost revelat , iar intreaga Ummah da o atentie deosebita Cuvinteleor lui Allah in aceasta luna. Contactul nostru cu Coranul trebuie sa conduca catre urmarea mesajului sau. Identificarea cu Ummah: Ramadanul nu este o experienta individuala, ci este o experienta a intregii comuntati. Intreaga Ummah posteste impreuna in acelasi timp. Ne identificam unul cu celalalt in supunerea noastra fata de Allah. Acest lucru ne da un sens nou al unitatii si infratirii. Puterea comunitatii Musulmane consta in legamantul fata de valorile binelui, ale moralei si al evlaviei, iar Ramadanul lasa aceasta amprenta asupra comunitatii Musulmane. Simtul compasiunii: Postul ne ajuta sa experimentam si sa intelegem suferinta si durerea celor nevoiasi. Prin oprirea noastra de la mancare si bautura intelegem ce inseamna sa fii lipsit de necesitatile de baza ale vietii. De asemenea, Ramadanul mai este cunoscut si ca luna caritatii si ne invata cum sa fim mai buni si mai generosi in aceasta luna. Straduinta: Postul in Ramadan a fost prescris in al doilea an dupa Hijrah(migrarea la Medina). Postul este o pregatire pentru sacrificii si greutati, iar Musulmanii invata in aceasta luna cum sa lupte impotriva raului din sufletul lor si cum sa se abtina de la dorinte si pacate, lucru care face parte din disciplinarea sinelui. Taqwa: Pentru a sumariza toate aceste daruri morale si spirituale ale Ramadanului, putem spune ca, cel mai mare dar dintre toate este Taqwa care este suma tuturor acestor daruri. Pentru ca Taqwa (evlavia, teama de Allah, constiinta de Alah) este cea mai inalta dintre toate virtutiile. Semnifica supunere fata de Allah si satisfactia totala si urmarea a tot ceea ce este bun si respingerea a tot ceea ce este rau. Daca vom reusi sau nu, sa ne atingem obiectivul si sa profitam cat mai mult de avantajele acestei luni, depinde numai de noi si de felul cum alegem si intelegem sa abordam aceasta oportunitate. Nu-mi ramane decat sa va urez din toata inima, RAMADAN MUBARAK!!! Sa ne rugam lui Allah sa ne ofere sprijinul si ajutorul pentru a reusi sa infaptuim tot ceea ce ne-am propus si in shaa Allah sa ne aflam printre invingatorii acestei luni speciale si plina de binecuvantari! Ameen! Alhamdulilahi Rabbil ‘Alamin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.