marți, 16 mai 2017

Povestea lui Khidr – Pacea fie asupra sa

L-am menţionat deja pe Khidr când am vorbit despre călătoria pe care a făcut-o Moise, dorind să afle ştiinţa pe care acesta o stăpânea. Allah a menţionat povestea lui Khidr în Surat Al-Kahaf. Imamul Bukhari a relatat, preluând de la Abu Huraira, că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus: „A fost numit Khidr, fiindcă s-a aşezat pe o blană albă care a început să se mişte în spatele său şi s-a înverzit (Khadra).” S-a menţionat mai înainte că atunci când Iosua şi Moise s-au întors, reconstituind urmele lăsate, l-au găsit pe o carpetă verde cu aspect catifelat. Se acoperise cu un veşmânt ale cărui capete se aflau sub cap şi sub picioare. Moise l-a salutat şi atunci el şi-a dezvelit faţa, i-a răspuns la salut şi a întrebat: „Cine eşti tu?” A răspuns: „Sunt Moise!” Atunci l-a întrebat: „Profetul fiilor lui Israel?” Moise a răspuns: „Da.” Cunoaştem mai departe restul poveştii, aşa cum am menţionat-o mai înainte. Din multe puncte de vedere este foarte clar că Khidr a fost profet. În primul rând, într-un verset se spune: ﴾ „Şi au găsit ei un rob dintre robii Noştri, căruia Noi i-am dăruit îndurare, din partea Noastră, şi l-am învăţat ştiinţă de la Noi.” ﴿ [Coran 18:65] În al doilea rând, Moise a zis: ﴾ „Pot eu să te urmez, astfel încât să mă înveţi din ceea ce tu ai învăţat, ca bună călăuzire?” ~ I-a răspuns: „Dar tu nu vei putea să ai răbdare cu mine! ~ Cum ai putea tu să rabzi ceea ce nu cuprinzi tu cu ştiinţa?” ~ I-a răspuns: „Dacă Allah voieşte, mă vei afla tu răbdător şi nu mă voi împotrivi nici uneia dintre poruncile tale!” ~ Şi i-a zis: „Dacă mă urmezi, nu mă întreba despre nici un lucru, câtă vreme nu-ţi pomenesc nimic despre el!” ﴿ [Coran 18:66-70] Dacă ar fi fost numai un Wali Allah, şi nu un profet, atunci Moise nu i s-ar fi adresat în acest mod şi el nu i-ar fi răspuns astfel. Moise i-a cerut să-i dezvăluie din ştiinţa cu care în Îndurarea Sa îl înzestrase Allah. Dacă nu ar fi fost profet, nu ar fi fost infailibil şi atunci, ca profet şi personalitate infailibilă, Moise nu ar fi avut dorinţa de a-şi însuşi ştiinţa unuia care este supus greşelii. Nu ar fi făcut în căutarea lui o călătorie atât de lungă, mai ales că aceasta cere o perioadă mare de timp. Aflăm că atunci când Moise l-a întâlnit, s-a arătat umil în faţa lui, plin de respect şi l-a urmat cu supunere totală, ceea ce demonstrează cu claritate faptul că era profet, la fel ca Moise. Cu toate acestea, lui i-a fost acordată o ştiinţă specială despre misterele acestei vieţi, căruia lui Moise nu-i fusese acordată. În cel de-al treilea rând, Khidr a ucis un fecior şi acest lucru nu ar fi fost posibil dacă Allah nu l-ar fi informat despre acel băiat prin intermediul Revelaţiei, ceea ce reprezintă o dovadă clară a faptului că el a fost un profet infailibil. O persoană care se teme de Dumnezeu nu ar îndrăzni niciodată să păcătuiască prin crimă pe motivul unor gânduri întunecate, fiindcă inima este vulnerabilă la tot felul de şoapte satanice. În ştiinţa sa, Khidr a aflat că la vârsta pubertăţii acel băiat nu va crede în Dumnezeu şi îşi va obliga de asemenea şi părinţii să nu creadă. Părinţii îl vor asculta ca dovadă a dragostei pentru fiul lor. Această întâmplare este un semn clar al Profeţiei. Ibn Al-Jauzi a căutat să aducă aceleaşi dovezi pentru a argumenta că Khidr a fost profet, aşa cum a făcut şi Rummani. În cel de-al patrulea rând, vedem că atunci când Khidr a început să tâlcuiască de ce şi pentru ce a făcut ceea ce făcuse, a zis la sfârşit: „...ca milă de la Domnul tău. Şi nu am făcut-o după socotinţa mea!...” [Coran 18:82], adică „ceea ce am făcut nu am făcut la decizia mea, ci fiindcă mi s-a poruncit prin Revelaţie”. Toate aceste aspecte diferite sugerează cu tărie că Khidr a fost profet, ceea ce nu contrazice faptul că a fost Wali sau trimis al lui Allah. Totuşi, cei ce susţin că a fost înger par să aibă o părere individuală. În orice caz, din moment ce s-a dovedit că a fost profet, nu mai este nici un motiv ca o persoană să se refere la el ca fiind Wali. Oare Khidr trăieşte în vremea noastră sau nu? Oamenii au mai multe păreri în privinţa aceasta. Majoritatea învăţaţilor sunt de părere că Khidr încă trăieşte. Ei spun că de vreme ce l-a îngropat pe părintele său, Adam, acesta l-a binecuvântat să trăiască o viaţă lungă. Unii spun că a băut din Izvorul Vieţii şi din acest motiv există şi astăzi. În această privinţă, au relatat multe Hadisuri care să le dovedească spusele. Cu toate acestea, Ibn Al-Jawzi a analizat aceste Hadisuri în cartea sa, Ujalatul-muntazar fi şarh Halatul-Khidr, şi a spus că toate acestea sunt născocite. Alţi învăţaţi sunt de părere că Khidr a murit. Printre cei ce susţin această idee se numără imamul Bukhari şi Ibn Al-Jawzi. În cartea pe care am menţionat-o mai înainte, Ibn Al-Jawzi şi-a apărat temeinic punctul de vedere, prin prisma mai multor aspecte. De exemplu, spune că Allah a grăit: ﴾ „Şi Noi nu am dat veşnicia nici unui om înainte de Tine. Dacă Tu mori, ar putea fi ei nemuritori?” ﴿ [Coran 21:34] Aşadar, dacă Khidr este o făptură umană, atunci cu siguranţă intră în aplicabilitatea generală a acestui verset şi nu trebuie făcută nici o excepţie decât în baza unei dovezi plauzibile şi autentice. Ştim că dacă un lucru nu este dovedit, atunci este tratat ca fiind inexistent. Allah a grăit: ﴾ Şi când Allah a încheiat un legământ cu profeţii, [le-a zis El]: “Vă dau vouă o Carte şi Înţelepciune. Apoi, dacă va veni la voi un trimis pentru a întări ceea ce aveţi, voi trebuie să credeţi în el şi să-l sprijiniţi!”. Le-a zis El: “Consimţiţi voi şi acceptaţi această învoială cu Mine?” “Consimţim!” au răspuns ei. Atunci a zis Allah: “Aşadar fiţi martori, iar Eu Mă aflu împreună cu voi printre cei ce fac mărturie!” ﴿ [Coran 3:81] Ibn Abbas a spus: „Allah nu a trimis niciodată un profet mai înainte de a încheia un legământ cu el, dacă Muhammed - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - este trimis ca profet în timpul vieţii sale, să creadă în el şi să-i acorde sprijinul său. Şi apoi fiecărei comunităţi i s-a cerut să încheie acest legământ: dacă Muhammed - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - este trimis în timpul vieţii lor, să creadă în el ca profet al lui Allah şi să-i acorde sprijinul lor.” Acest lucru înseamnă că dacă Khidr a fost profet sau Wali atunci şi el a încheiat acest legământ. Dacă ar fi trăit în timpul vieţii Profetului, ar fi trebuit să vină să-l întâlnească, să creadă în ceea ce-i fusese revelat şi să-l sprijine împotriva duşmanilor. Dacă ar fi fost Wali, atunci Abu Bakr, care este Al-Siddiq (în traducere „martor al Adevărului”), este mai mare ca rang decât el, iar, dacă a fost profet, atunci Moise este mai mare în rang decât el. Imamul Ahmed a relatat în cartea sa „Musnad”, preluând de la Jarir bin Abdullah, că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus: „Pe Cel în Mâinile Căruia se află sufletul meu, dacă Moise ar fi fost în viaţă, nu ar fi fost scutit de urmarea mea.” Această convingere este de asemenea susţinută şi de versetul de mai înainte. Dacă, să presupunem, toţi profeţii ar fi în viaţă, cu toţii l-ar fi urmat pe profetul Muhammed – Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască – şi l-ar fi ascultat. Ştim că atunci când a făcut Călătoria Nocturnă, lui i s-a oferit un rang deasupra tuturor, iar când a fost la Bait-ul-Maqdis îngerul Gavriil i-a poruncit să-i conducă pe ei în rugăciune şi astfel i-a condus în rugăciune într-un loc care în trecut reprezentase locuinţa lor şi fusese sub jurisdicţia Profeţiei lor. În concluzie, dacă Khidr ar fi trăit, ar fi fost unul dintre cei din comunitatea sa şi ar fi urmat Şari’a profetului Muhammed - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască. Chiar şi atunci când Iisus – Pacea fie asupra sa - va veni pe pământ, în apropierea Zilei Judecăţii, nu va contrazice Şari’a Profetului nostru, cu toate că este unul dintre cei cinci mari Profeţi şi ultimul trimis la neamul lui Israel. Nu avem o dovadă plauzibilă că Khidr l-a întâlnit vreodată pe Profetul nostru sau a participat la vreo luptă alături de el împotriva duşmanilor săi. În ziua bătăliei de la Badr, Profetul nostru - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - l-a invocat pe Allah pentru a-l ajuta împotriva duşmanilor lui şi a zis: „O, Allah! Dacă acest grup de credincioşi ai Tăi este nimicit, atunci Tu nu vei mai fi niciodată preamărit pe acest pământ.” În acel grup se aflau toţi marii companioni ai Profetului, îngerii, chiar şi Gavriil. Aşadar dacă Khidr ar fi fost în viaţă, ar fi fost prezent la acea bătălie. În cartea sa, Ujala, Ibn Al-Jawzi a relatat că Qadi Abu Ia’la Al-Hanbali a spus: „Unul dintre învăţaţii voştri a fost întrebat dacă Khidr trăieşte sau nu. El a răspuns: «Este mort.» Apoi a mai spus: «Aceeaşi opinie am auzit-o şi de la Abu Tahir Al-Ghubari. Cu toţii au susţinut că dacă ar fi fost în viaţă ar fi venit la profetul Muhammed - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască.»” Se poate spune şi că a fost prezent la toate evenimentele islamice majore, însă oamenii nu l-au văzut. Această afirmaţie este puţin probabilă şi este rar întâlnită, căci ar însemna să punem acest lucru pe baza iluziei şi a imaginaţiei. În orice caz, cu ce scop s-ar fi ascuns de oameni? Dacă ar fi apărut printre oameni, acest lucru mai mult ca sigur i-ar fi ridicat statutul, dezvăluindu-i astfel personalitatea sa miraculoasă. Chiar dacă ar fi în viaţă, poate ar fi mai bine pentru el să transmită oamenilor învăţăturile din Coran şi din Sunna, „Tradiţia Profetică”, să lupte împotriva fenomenului de uitare a Hadisurilor şi a practicilor nelegiuite ale acestora. Ar fi trebuit să îndrume oamenii, arătându-le calea cea dreaptă, aşa cum au făcut învăţaţii religioşi, şi să-i forţeze pe căpeteniile lor să conducă cu dreptate şi demnitate. Cu ce scop s-ar fi ascuns în cetăţi şi oraşe sau ar fi rătăcit prin deşerturi şi jungle? Această opinie este de asemenea susţinută şi de acest Hadis, relatat de Al-Bukhari şi Muslim. Aceştia l-au citat pe Abdullah bin Omar, care a spus că, într-o noapte, după ce a terminat rugăciunea de seară (Işa), Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a zis: „Vezi noaptea aceasta? Până la sfârşitul a o sută de ani nu va mai exista nimeni dintre cei ce trăiesc acum pe pământ.” Jabir bin Abdullah a relatat că Profetul - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască - a spus cu numai o lună sau chiar mai puţin înainte de moartea sa: „Nici un suflet ce răsuflă – sau nici un suflet prezent astăzi – nu va fi în viaţă la sfârşitul a o sută de ani.” Ibn Al-Jawzi a spus: „Toate aceste Hadisuri autentice dovedesc cu claritate că cei ce susţin că Khidr nu a murit nu au dreptate.” Se spune că Khidr nu a trăit în timpul vieţii Profetului - Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască -, aşa cum am văzut şi relatările de mai înainte. Cu toate acestea, chiar dacă ar fi trăit în timpul Profetului, atunci, în lumina versetului de mai înainte, ar fi trebuit să moară înainte ca secolul să se încheie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.