sâmbătă, 13 mai 2017

ramadan 5

TOTUL DESPRE POST site islamul pacea eterna Lauda lui Allah Rabbil ‘Alamin! Postul pe toata perioada lunii Ramadan este obligatoriu pentru fiecare Musulman care este sanatos din punct de vedere mintal, care a atins pubertatea si este in bune conditii in ce priveste sanatatea. Daca cineva intrerupe postul din motive valide(le vom enumera in acest articol), are datoria sa recupereze fiecare zi de post pierduta, mai putin daca inca nu este in stare sa posteasca. CERINTELE POSTULUI -Intentia(care se face in inima si nu se rosteste cu glas tare) de a posti in ziua urmatoare, care se face de seara pana inainte de ivirea zorilor(inainte de a intra Rugaciunea de Fajr). -Evitarea a tot ce interupe postul CEI CARE SUNT EXCEPTATI DE LA POST Cei foarte batrani, persoanele foarte bolnave care nu mai au sanse de recupeare. Ei trebuie sa compenseze prin hranirea celor nevoiasi pentru fieare zi de post pierduta. Totusi, si cei din aceasta categorie, daca simt ca postul nu ii afecteaza si nu le cauzeaza vreun rau, atunci pot sa posteasca. Femeile gravide sau care alapteaza, daca se tem pentru ele sau pentru copilul lor, pot sa nu posteasca, dar au datoria sa recupereze postul, iar in acord cu unii invatati. chiar sa si hraneasca o persoana pentru fiecare zi de post. In legatura cu hranirea unei persoane, nu este neaparat necesar sa se dea de mancare unei persoane in fiecare zi, ci pot fi cumparate alimente echivalente cu ceea ce mananci obisnuit la o masa si sa dai pentru toata perioada pe care o ai de recuperat, sau sa dai la mai multe persoane o data. Persoana care se imbolnaveste sau este bolnava, dar are sanse de recuperare, poate intrerupe postul si apoi sa recupereze zilele de post lipsa mai tarziu pe parcursul anului inainte de sosirea urmatorului Ramadan. Acelasi lucru se aplica si in cazul calatorului, care are permisiunea de a intrerupe postul, insa daca el nu intampina dificultati pe parcursul calatoriei, atunci poate sa posteasca.(Distanta pentru a te considera calator, este aceeasi ca cea care permite scurtarea Rugaciunilor, aprox. 88 km). Trebuie sa mai adaug un lucru: de exemplu, daca stii ca vei pleca maine dimineata intr-o calatorie, nu ti se permite sa intentionezi sa nu tii post stiind ca vei pleca, ci trebuie sa intentionezi ca vei tine post, apoi sa postesti pana cand ai parasit localitatea si ai depasit distanta de 88 km. Si bineinteles, daca hotarasti sa intrerupi postul, ai datoria sa recuperezi ziua respectiva. Femeile care sunt la menstruatie sau care sangereaza dupa nastere NU au permisiunea de a tine post, iar daca postesc, postul lor nu este valabil, si trebuie oricum sa recupereze. Chiar daca menstruatia a aparut si cu cateva secunde inainte de Magrib, ziua respectiva devine invalida si trebuie recuperata.Orice alta sangerare care nu face parte din menstruatie, nu constituie motiv de intrerupere a postului si nu invaldeaza postul. Este INTERZIS sa postesti in Eid-ul Fitr(prima zi dupa terminarea Ramadanului) si in cele 3 zile ale sacrificiului din timpul hajj-ului- Eid Al-Adha, sau cu o zi inainte de Ramadan, cand sunt zile de dubiu cu privire la inceperea lunii. Atentie! Postul din luna Ramadan nu trebuie inceput pana nu exista certitudinea ca luna(noua) a fost vazuta. Calendarul astronomic nu se ia in considerare, pentru ca atat in Coran cat si in Sunnah, este impusa vederea lunii. Care este diferenta intre luna noua astronomica si vederea lunii noi? Cand este declarata luna noua astronomica, ea nu poate fi vazuta cu ochiul liber, deoarece luna noua este complet neagra. La distanta de aproximativ o zi, incepe sa se vada semiluna, si acesta este momentul inceputului unei luni noi, si acest lucru se refera cerinta de a se vedea luna noua. Insa daca cineva are obiceiul de a posti anumite zile (de exemplu Lunea si Joia), iar acestea coincid cu aceste “zile de dubiu”, atunci pot sa posteasca. SUNNAH PENTRU POST In afara de cerintele de baza prezentate mai sus, sunt si alte lucruri putenic incurajate cu privire la post, pe care Profetul salAllahu aleihi wa sallam ni le-a transmis si care aduc rasplata in plus. Ele sunt: -Masa de suhur, care este luata inainte de ivirea zorilor, adica pana la adhanul Rugaciunii Fajr, care este practic momentul inceperii postului. Ea este o binecuvantare si usureaza postul in ziua urmatoare. NU RATATI SUHUR! -Graba de a intrerupe postul, imediat ce a apus soarele, adica imediat ce se face chemarea pentru Rugaciunea de Magrib -A face du’a la momentul intreruperii postului precum si pe parcursul zilei de post -A incerca sa-ti imbunatatesti comportamentul cat poti de bine -A face acte de caritate -A citi Coranul -A participa la Rugaciunile de Noapte(Tarawih) la moschee sau a le face acasa, citirea (si intelegerea) Coranului si du’a si dzikr(pomenirea lui Allah) din abundenta, in special in ultimele zece nopti CE NU INVALIDEAZA POSTUL -A-ti turna apa pe cap sau a intra in apa(cu tot corpul) -A folosi kuhl sau picaturi de ochi -A saruta fara a avea dorinte sexuale sau eliminarea neintentionata de lichid seminal(in acest caz trebuie sa se faca ghusul-baie completa) -Injectii intramusculare sau vena(nu perfuzii), sau luarea de sange -Clatirea gurii sau nasului cu apa avand grija sa nu se inghita -Folosirea siwak sau a periutei si pastei de dinti. In cazul in care se foloseste pasta de dinti, trebuie avut grija sa nu se inghita si sa se clateasca foarte bine, deasemenea cu precautie pentru a nu se ingiti apa -A gusta mancarea, atata timp cat se evita inghitirea. Insa acest lucru se poate face doar daca este neaparat necesar(de ex. mama care gateste pentru un copil mic) si nu trebuie exagerat. Atentie!- sa nu se inghita, iar mai apoi sa se clateasca gura. -A mirosi parfumuri placute sau ceea ce este inevitabil in aer ALTE LUCRURI ADITIONALE Daca in timpul noptii cineva a devenit impur(Junub) datorita relatiilor sexuale, sau daca cineva a terminat menstrutia sau sangerarea de dupa nastere, poate amana baia-ghusul-pana dupa intrarea Rugaciunii de Fajr, dar nu trebuie sa depaseasca acest interval pentru a nu pierde Rugaciunea(de Fajr). Trebuie insa sa intentioneze sa tina post de cu seara pana cel mai tarziu la suhur. CE INVALIDEAZA POSTUL SI NECESITA RECUPERARE -Mancatul si bautul deliberat-daca se intampla datorita uitarii, atunci NU invalideaza postul -Vomitatul deliberat(daca nu este deliberat NU afecteaza postul) -Menstruatie si nasterea(chiar si cu cateva momente inainte de Magrib) -Cauzarea intentionata a eliminarii de lichid seminal(cauzata prin atingere sau contact, nu prin simpla vedere) -Relatiile sexuale- Acest lucru necesita pe langa recuperare si penalitati aditionale cum ar fi: eliberarea unui sclav(nu mai este cazul);postirea consecutiva pentru 2 luni, iar daca nu este posibil, hranirea a 60 de persoane din felul de mancare pe care-l consuma de obicei cel care a comis fapta. -Intentia de a intrerupe postul, intrerupe postul, deoarece intentia este o conditie pentru validarea postului( a te gandi ca o sa-ti fie foame sau sete NU se include in aceasta situatie) RECUPERAREA POSTULUI Recuperarea postului pentru zilele pierdute din motive valide, este o obligatie pentru fiecare Musulman si o datorie care trebuie platita. Zilele pot fi recuperate consecutiv sau separat, si chiar in perioadele de timp cand ziua este mai scurta si vremea mai placuta. Aceasta face parte din Indurarea lui Allah care doreste sa-I purifice pe Musulmani fara sa le ingreuneze lor. Daca din motive valide, nu se pot recupera zilele pierdute pana la urmatorul Ramadan, ele trebuie recuperate oricum. Indicat este sa se grabeasca sa recupereze aceste zile cat mai curand, pentru a se elibera de responsabilitate. Este totusi permis sa amane recuperarea, asta deoarece perioada in care trebuie sa recupereze ramane deschisa pana la sosirea urmatorului Ramadan, atata timp cat exista o intentie ferma de a recupera zilele de post neefectuate. Aaishah RA a spus: “Se intampla sa am de recuperat zile pentru Ramadan si sa nu pot face asta pana in Sha’ban.” [Bukhari &Muslim] ALTE LUCRURI LEGATE DE RAMADAN -Daca cel care de recuperat moare inainte de sosirea urmatorului Ramadan si nu a reusit sa recupereze zilele din Ramadanul trecut, atunci nu este nicio datorie asupra lui, deoarece a murit in limita de timp permisa in care ar fi putut sa recupereze. Daca a murit dupa sosirea urmatorului Ramadan iar motivele pentru care nu a recuperat sunt valide din punct de vedere Islamic, cum ar fi boala continua sau calatoria, de asemenea nu se cere nimic de la el (din averea sa). Daca motivul pentru care a amanat recuperarea nu este unul acceptabil din punct de vedere Islamic, atunci trebuie sa se plateasca din averea pe care a lasat-o in urma sa, suficient cat sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru zilele pe care nu a apucat sa le recupereze. Aceasta este parerea invatatilor care considera ca, asa cum nimeni nu poate tine postul in locul altcuiva in timpul vietii, nu poate face asta nici dupa moarte. -Allah a revelat ca cea mai binecuvantata noapte din an este Laylat-ul-Qadr( Noaptea Hotararii Divine), care este mai buna decat 1000 de luni(aprox. cu intreaga viata a unui om), pentru cei care Il adora pe Allah in aceasta noapte si Ii cer favorurile si iertarea Sa. Nu se cunoaste cu exactitate cand este aceasta noapte, stim doar ca este in ultimele zece zile(impare) din Ramadan. Allah nu ne-a revelat exact cand este aceasta noapte tocmai pentru a ne stradui in toate aceste nopti, asa cum facea si Profetul salAllahu aleihi wa sallam, in incercarea de a nu pierde binecuvantarile acestei nopti. -Este sunnah pentru cei care au aceasta abilitate sa se izoleze in moschee in ultima treime a Ramadanului cu intentia de a se apropia de Allah, prin adorare si prin evitarea lucrurilor lumesti. Se poate face acest lucru, chiar si pentru o perioada scurta din zi. Este un lucru voluntar pentru cei care doresc si sunt capabili. POSTUL VOLUNTAR Are aceleasi conditii ca si postul obligatoriu, insa intentia poate fi facuta si dupa intrarea Rugaciunii de Fajr. Se poate tine mai putin in zilele interzise, le-am mentionat mai sus in acest articol, si nu se poate posti in ziua de Vineri singura si nici in ziua de Sambata singura, trebuie sa fie adaugate fie o zi inainte sau dupa. Si nu se poate posti zilnic pe tot parcursul anului, ci doar o zi da si una nu (postul lui Dawood). Femeile nu pot tine post voluntar decat cu permisiunea sotului. POSTURI VOLUNTARE RECOMANDATE -Sase zile in luna Shawal(luna imediat urmatoare dupa Ramadan) in afara de ziua de Eid -Ziua de Arafat si primele 9 zile din Dhul Hijjah(zilele din timpul Pelerinajului) -Ziua de Ashura- ziua a 10-a Muharram, si daca se poate o zi inainte sau dupa -Cat mai multe zile din luna Shaban-luna care precede Ramadanul(in prima jumatate a lunii) -In zilele de Luni si Joi - In zilele de 13,14,15, ale calendarului lunar (Islamic) - Si in orice alta zi, daca ai dorinta si abilitate Recuperarea zilelor de post inainte de sosirea urmatorului Ramadan Lauda lui Allah, Stapanul Tuturor Lumilor! Oricine si-a intrerupt postul din motive valide din punct de vedere Islamic in timpul Ramadanului, trebuie sa recupereze aceste zile. Indicat este sa se grabeasca sa recupereze aceste zile cat mai curand, pentru a se elibera de responsabilitate. Este totusi permis sa amane recuperarea, asta deoarece perioada in care trebuie sa recupereze ramane deschisa pana la sosirea urmatorului Ramadan, atata timp cat exista o intentie ferma de a recupera zilele de post neefectuate. Avand in vedere ca ne aflam in luna ce precede Ramadanul, este de dorit ca recuperarea zilelor sa se faca cat mai repede si indicat ar fi sa se efectueze consecutiv, deoarece nu este permis sa se amane mai mult de atat, in afara de cazul in care exista motive valide care impiedica recuperarea. Aaishah RA a spus: “Se intampla sa am de recuperat zile pentru Ramadan si sa nu pot face asta pana in Sha’ban.” [Bukhari &Muslim] Daca cel care de recuperat moare inainte de sosirea urmatorului Ramadan si nu a reusit sa recupereze zilele din Ramadanul trecut, atunci nu este nicio datorie asupra lui, deoarece a murit in limita de timp permisa in care ar fi putut sa recupereze. Daca a murit dupa sosirea urmatorului Ramadan iar motivele pentru care nu a recuperat sunt valide din punct de vedere Islamic, cum ar fi boala sau calatoria, de asemenea nu se cere nimic de la el (din averea sa). Daca motivul pentru care a amanat recuperarea nu este unul acceptabil din punct de vedere Islamic, atunci trebuie sa se plateasca din averea pe care a lasat-o in urma sa, suficient cat sa hraneasca o persoana saraca pentru zilele pe care nu a apucat sa le recupereze. Acelasi lucru este valabil si pentru cei care au de efectuat un post de rascumparare sau unul pentru anumite greseli in efectuarea Hajj-ului. Toate acestea vor fi platite din averea pe care a lasat-o in urma, si nu este necesar ca altcineva sa posteasca in locul sau. Aceasta este parerea invatatilor care considera ca, asa cum nimeni nu poate tine postul in locul altcuiva in timpul vietii, nu poate face asta nici dupa moarte. In cei priveste cei care au murit si sunt datori cu un post de juramant sau promisiune, atunci este recomandat pentru cineva care este dintre cei care se ocupa de afacerile sale dupa moartea sa (se refera la mostenitor), sa posteasca in locul sau, dupa cum este confirmat in Bukhari si Muslim. [Sursa: Shaykh Saalih Fawzaan al-Mulakhkhas al-Fiqhee CHEMAREA la UNITATE in RAMADAN!!! Lauda lui Allah Stapanul Tuturor Lumilor! Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu! Abu Hurayrah radiallahu ‘anhu a relatat ca Profetul ﷺ a spus: “Postiti cand postesc si ei, incheiati postul cand il incheie si ei, si sacrificati in ziua in care sacrifica si ei.”[Tirmidhi, Abu Dawood] Al-Bayhaqi a relatat de la Abu Hanifah care a spus:” Ali ibn al-Aqmar mi-a relatat de la Masruq care a spus:”Am intrat la Aisha in ziua de Arafah, si ea a zis:’Serveste-l pe Masruq cu niste terci si indulceste-l mai mult.’ Masruq a zis:’Nimic nu m-a impiedicat sa postesc in aceasta zi, in afara de teama ca poate fi Ziua Sacrificiului’. Asa ca Aisha mi-a spus:”Ziua Sacrificiului este atunci cand oamenii sacrifica, si ziua cand se incheie postul este atunci cand oamenii isi incheie postul.” EXPLICATIA acestui HADITH Imam at-Tirmidhi a spus dupa ce a citat acest hadith: “Unul dintre invatati a explicat acest hadith spunand:”Inseamna sa postesti si sa inchei postul impreuna cu Jama’ah si cu majoritatea oamenilor.” As-San’ani a spus in Subulas-Salam (2/72): “In acest hadis este dovada ca, a fi in acord cu oamenii este acceptat in stabilirea ‘Eid-ului, iar cineva in mod individual care crede ca este ziua de ‘Eid- deoarece a vazut luna- este obligatoriu pentru el sa fie in acord cu ceilalti oameni, si hotararea oamenilor in ce priveste Rugaciunea, intreruperea postului si sacrificarea, este obligatorie pentru fiecare individ.” Ibn al-Qayyim – rahimahullah – i-a mentionat intelesul in Tahdhib as-Sunan (3/214), spunand: “Este o respingere a celor care spun ca oricine cunoaste pozitia lunii datorita calculelor astronomice, este permis pentru el sa posteasca si sa-si incheie postul, chiar daca altii nu stiu. Si se mai spune: Cel care vede luna (in mod individual), dar caruia judecatorul (qadi-cel cu autoritate) nu-i accepta marturia, atunci nu este post pentru el, asa cum nu este post pentru (ceilalti) oameni.” Abul-Hasan as-Sindi a spus in Hashiyah ‘ala Ibn Majah, dupa ce a mentionat hadithul lui Abu Huraira care a fost relatat in at-Tirmidhi: “Intelesul aparent al acestui hadis este ca: “Nu este loc de opinii individuale pentru a intra in astfel de lucruri, si nici sa actionezi individual. Din contra, aceste lucruri tin de liderul Musulmanilor (Imam) si de Jama’ah (care reprezinta comunitatea unita sub conducerea unui Imam). Este obligatoriu pentru fiecare individ sa urmeze Imamul si Jama’ah (Comunitatea). Astfel, daca un individ observa luna, dar qadi ii respinge marturia, atunci el nu are niciun drept in aceste lucruri, ci trebuie sa urmeze Jama’ah.” Si acesta este intelesul care reiese din hadith, si care este accentuat de faptul ca Aisha (ra) l-a folosit in cazul lui Masruq cand acesta nu a tinut postul de Arafah, temandu-se ca ar fi putut fi Ziua Sacrificiului (Eid al-Adha). Asa ca, ea i-a explicat ca nu are nicio greutate opinia lui individuala, si ca el trebuia sa urmeze Jama’ah( comunitatea) si i-a spus:”Ziua Sacrificiului este atunci cand oamenii sacrifica, si ziua incheierii postului este atunci cand oamenii isi incheie postul.” De fapt acest lucru se potriveste cu usurinta si toleranta Shari’ah-ei (Legii Islamice),al carei obiectiv este acela de a aduce oamenii impreuna, si de a-i tine departe de opiniile individuale si de orice lucru care ar putea sa le divizeze unitatea. Astfel, Shari’ah nu ofera nicio importanta opiniei individuale in lucruri ce tin de ‘ibadah jama’iyyah’ (acte colective de adorare), asa cum este Postul, Eid-ul si Rugaciunile in adunare, chiar si daca opinia este corecta, dintr-un anumit unghi. Chiar si Sahaba, radiyAllahu anhum, aveau pareri impartite asupra unor lucruri, insa asta nu i-a impiedicat pe ei sa se roage unul in spatele celuilalt sub conducerea unui singur Imam. Si asta pntru ca ei erau constienti ca tafarruq (divizarea) in Religie este mult mai grava si mai serioasa decat Ikhtilaf (diferentele de opinie). Ei nu indrazneau sa considere acceptabila alta opinie care era diferita de cea a Imam-ului in adunarile importante, asa cum era cea de la Mina (in timpul Hajj-ului), abadonand orice idee de a actiona individual conform proprilor opinii. In acelasi fel, cei care pretind ca detin cunostinte de astronomie, asumandu-si individual vederea lunii, si urmeaza opinia lor de a incepe sau a incheiea Postul de unii singuri, diferind de majoritatea Musulmanilor, trebuie sa-si revizuiasca atitudinea si sa tina cont de recomandarea Profetului ﷺ, de exemplele companionilor(ra) si de opiniile invatatilor, sa actioneze conform invataturilor autentice, si sa nu uite ca Mana lui Allah se afla asupra Jama’ah. [ Silsilat al-Ahadith as-Sahihah (1/442-445)] Unitatea este cea mai mareata caracteristica la care cheama Legea Islamica, si de aceea invatatii sunt de parere ca, pentru cei care locuiesc in tari in care populatia majoritara este ne-musulmana sa-si desemneze un lider (sau mai multi daca nu este posibil unul singur) care sa hotareasca si sa decida (dupa consultari) in probleme ce tin de acte de adorare comune, asa cum este si inceperea Postului in Ramadan sau declararea Eid-ului, pentru a nu lasa loc de confuzie si dispute. Pentru cei aflati in aceasta situatie, este de dorit ca ei sa urmeze majoritatea Musulmanilor din comunitatea respectiva cu privire la decizia privitoare la inceperea sau incheierea lunii, chiar daca aceasta opinie este opusa propriei opinii sau opiniei unei anumite organizatii. Nu sunt diferente de abordare in aceasta privinta, nici printre invatatii din vechime si nici printre cei contemporani. Concluzia este aceea ca, Musulmanii trebuie sa faca tot ce le sta in putinta pentru a instaura unitatea printre ei si sa coopereze in poruncirea binelui [Al-Ma’ruf] si interzicerea raului [Al-Munkar] precum Allah Preainaltul si Mesagerul Sau ﷺ ne-au poruncit in numeroase locuri in Coran si in Sunnah. “..Intrajutorati-va in Al-Birr si in At-Taqwa (implinirea faptelor bune si in evlavie), dar nu va ajutati la pacat si nedreptate! Si fiti cu frica de Allah, caci Allah este aspru la pedeapsa.” Coran 5:2 Imi doresc ca acest articol sa fie o buna reamintire atat pentru cei care sunt autorizati si indreptatiti sa ia hotarari in acest sens, cat si tuturor Musulmanilor care tind sa-si formuleze si sa urmeze propriile opinii, de a ajunge la un cuvant comun, care sa respecte principiile Islamului, lasand in urma orice alte pofte si interese personale sau de organizatie, fiind in permanenta cu constiinta de Allah treaza in inimile noastre, si amintindu-ne intotdeauna ca, UNITATEA ESTE ECHIVALENTA CU PUTEREA!!! In aceste chestiuni care tin de ‘ibadah jama’iyyah’ (acte colective de adorare) nu vorbim despre suprematia turcilor asupra arabilor sau invers, sau a Musulmanilor nascuti asupra celor convertiti, nici a celor care urmeaza tara din care provin, nici a celor care isi urmeaza propriile opinii, si Ii cerem lui Allah Subhanahu Wa Ta’ala sa ne uneasca sub stindardul binelui si al Taqwa (evlavia, teama si constiinta de Allah)! Ameen! Mesagerul lui Allah ﷺ a spus:”Luna Ramadan consta in douazeci si noua de zile. Asa ca, nu postiti pana cand n-o vedeti (luna noua) si nu rupeti postul , pana n-o vedeti (luna noua Shawwal), iar daca cerul este acoperit de nori, atunci completati-o (treizeci de zile).” [Muslim] Muslim a mai relatat cu autoritatea lui Abdullah Ibn Umar ca Mesagerul lui Allah ﷺ a spus:”Luna Ramadan consta in douazeci si noua de zile; asa ca, atunci cand vedeti luna noua postiti si cand vedeti (luna noua din nou, la inceputul lui Shawwal) rupeti-l (intrerupeti postul), iar daca cerul este noros, calculati (treizeci de zile).” Trebuie inteles inca o data ca, porunca de a vedea luna nu se refera la fiecare Musulman in mod individual. Nici macar Profetul ﷺ nu-si incepea postul bazat pe observarea personala a lunii, ci i se raporta vederea lunii de catre altcineva. Ibn Umar (ra) a relatat:” In timpul Profetului ﷺ companionii au mers sa se uite dupa semiluna. Asa ca i-am spus Profetului ﷺ ca am vazut-o. Asa ca, el a postit si le-a spus companionilor sa posteasca.” [Abu Dawud & Hakim] Inca un amanunt care trebuie lamurit. Luna noua astronomica-new born moon- este calculata si poate fi calculata de acum in zece mii de ani fara probleme. Daca ar fi fost corect sa luam in considerare ca data de incepere a Postului ,luna noua astronomica, nu ar mai fi fost necesara “vederea lunii noi”, pentru ca o puteam afla cu foarte mare usurinta. Inclusiv pe vremea Profetului chiar daca nu dispuneau de mijloacele pe care le folosim astazi, aveau cu siguranta propriile mijloace si instrumente cu care masurau timpul si isi calculau programul Rugaciunilor si cu care determinau fazele lunii. De asemenea, stiinta astronomiei este o stiinta cu radacini tocmai in antichitate. Mai mult, atunci cand este luna noua (new born moon), ea nu poate fi ‘vazuta’, deorece este complet neagra. Vederea lunii noi, presupune vederea unei semiluni (crescent moon), adica atunci cand luna incepe sa creasca si se distinge o mica semiluna. Acest lucru are loc de obicei la o distanta de aproximativ o zi de la declararea lunii noi astronomice. Mai sunt si alte conceptii gresite, de fapt extreme, si care intra in contradictie cu Sunnah, si anume sa incheiem masa de Suhur (dinainte de zori zilei) cu cca 10 minute inainte de adhanul de Fajr, sau sa intrerupem postul cand se intuneca (atentie!-apusul soarelui coincide cu adhanul Magreb si nu inseamna ca trebuie sa se intunece complet). Profetul ﷺ a spus: “…mancati si beti (masa de Suhur)pana cand auziti adhanul[Fajr] lui Ibn Umm Maktoom, pentru ca el nu face adhanul pana cand nu se ivesc zorii.”[Bukhari] Si a mai spus:” Allah Preainaltul spune:’Cei mai scumpi Mie sunt aceia dintre slujitorii Mei care intrerup postul in cea mai mare graba.”[Tirmidhi] “Poporul meu va face fapte bune atata vreme cat se grabesc sa intrerupa postul la apusul soarelui.” [Bukhari&Muslim] Said Sahl ibn Sa’d a relatat ca Profetul ﷺ a spus:” Toti Profetii lui Allah au poruncit sa grabim sa intrerupem postul si sa intarziem masa de suhur.”[Bukhari, Ahmad and Malik] *Anul acesta, luna noua astronomica-new born moon- este in 27.06.2014, iar semiluna-crescent moon- va putea fi observata in aproape toata Asia, toata Europa, multe tari din Africa si Oceania, in data de 28.06, ceea ce inseamna ca, prima zi de post ar trebui sa fie in ziua de Duminica-29.06.2014, dupa cum a precizat si observatorul oficial de la Mekkah, in shaa Allah! Si Allah stie cel mai bine! Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra Trimisului Sau ﷺ , a familiei sale si a companionilor sai ! CE TREBUIE SA FACEM IN RAMADAN SI CARE SUNT CELE MAI FRECVENTE GRESELI AS-SALAM ALEIKUM WA RAHMATULLAHI WA BARAKATUHU! Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus: Gibril mi-a spus: “ Fie ca Allah sa-l piarda pe cel care, Ramadanul vine si pleaca si pacatele lui nu sunt iertate”, iar eu am spus: “Ameen!”[Tirmidhi, Ahmad] Ramadanul este o luna plina de binecuvantari si este o luna a adorarii. Este timpul pentru purificarea sufletului de tot ce este rau, fie ca este vorba de pacate, sau nesupunere fata de Allah, fie ca este vorba de sentimente distrugatoare cum ar fi ura, invidia, rautatea, etc. Este momentul pentru du’a, pentru ca aceasta luna este mai potrivita pentru a se raspunde la du’a, asa ca sa nu uitam sa profitam de aceste zile si sa-L imploram pe Allah pentru iertarea pacatelor si pentru salavarea de Focul Iadului. Este o luna in care avem ocazia sa facem diverse fapte bune , iar daca intentia noastra este buna si ne vom dedica toate faptele lui Allah, si simplele activitati zilnice se vor transforma in fapte de adorare, pentru ca: ”Intr-adevar, Rugaciunea mea, actele mele de devotiune(adorare-Ibadah), viata mea si moartea mea ii apartin lui Allah, Stapanul Lumilor!” 6:162. Ceea ce inseamna ca asa cum Allah este Unul, El trebuie sa fie Primul- The One- in viata noastra, si Lui sa-I dedicam toate faptele noastre. Pentru ca numai cei care au Taqua-constiinta si teama de Allah si fac fapte bune doar de dragul lui Allah, sperand la rasplata in Viata viitoare, vor avea succes. Iar pentru a ne dezvolta Taqua, avem nevoie de stiinta, caci “nu se tem de Allah, decat invatatii dintre robii Sai”. Pe langa du’a, rugaciunile de noapte(Tarawih) si citirea Coranului, zikr (pomenirea lui Allah) este o alta cale de a face fapte bune, caci pomenirea lui Allah se poate face in orice moment, nu necesita niciun fel de conditii, este usoara si la indemana oricui, insa cantareste foarte greu pe talerul faptelor bune. Tocmai de aceea, pe blogul meu gasiti articole dedicate Du’a si Dzikr. Daca am stabilit cum sa ne pregatim sufletul pentru aceasta luna speciala si ne-am propus ce anume trebuie sa facem pentru a avea parte de iertare si rasplata, m-am gandit ca ar trebui sa trecem in revista si ce NU ar trebui sa facem in aceasta perioada si care sunt cele mai comune greseli de abordare ale Ramadanului. 1.Prea mult stres in legatura cu ce mancam sau bem Cei mai multi oameni se rezuma doar la mancare , planificand ce si cum sa gateasca, mergand la cumparaturi, transformad aceasta luna de post intr-una de festin, uitand de concentrarea in Rugaciune si in alte fapte de adorare, preocupati fiind doar de mancare. Adevaratul scop al postului este acela de a te retine si de a te controla, nu de a exagera si a risipi. “…Mancati si beti, insa nu intreceti masura, fiinca El nu-i iubeste pe cei care intrec masura.!” 7:31 Multi mananca peste masura in incercarea de a recupera ce au pierdut peste zi, ca si cum nu ar mai avea alta ocazie pentru a manca. Profetul salAllahu aleihi wa salam a spus:” Fiul lui Adam nu umple alt vas mai mult decat stomacul, pentru ca pentru fiul lui Adam cateva imbucaturi sunt suficiente pentru a-si mentine puterea. Daca trebuie sa-l umpleti, atunci lasati 1/3 pentru mancare, 1/3 pentru bautura si 1/3 pentru aer.”[Tirmidhi,Ibn Majah] Prea multa mancare te distrage si te impiedica de la faptele de adorare pentru ca te fac lenes si-ti fac inima nepasatoare. Mai mult, surorile noastre care sunt fortate sa-si petreaca toata ziua gatind una sau alta, devin apoi prea obosite pentru a putea la randul lor sa-si mai petreaca timpul in Rugaciuni sau adorare. 2. A pierde timpul cu lucruri nefolositoare sau a dormi toata ziua Ce poate fi mai rau decat sa-ti petreci toata sau aproape toata ziua dormind? Oare acesta sa fie scopul acestei luni? Este vorba de o luna, care desi la inceput ni se pare lunga, ea va trece fara sa ne dam seama, iar apoi ne va parea rau, ca ea a trecut si noi nu am facut ceea ce trebuia, promitandu-ne ca data viitora va fi mai bine. Dar daca nu va mai fi o alta data? Sa nu uitam ca sahaba, radiyyAllahu anhum, se rugau cu sase luni inainte de venirea Ramadanului sa-l mai apuce in viata si se rugau urmatoarele sase luni, ca Allah sa le accepte postul si faptele de adorare. Este pacat sa pierzi aceasta luna plina de indurare si iertare, dormind sau urmarind filme sau emisiuni si concursuri distractive la tv, sau jucandu-te pe calculator, sau mai rau ascultand muzica. Cum sa te supui lui Allah, prin nesupunere? 3. Cei care postesc, dar nu renunta la fapte rele Cei care postesc, dar nu renunta la barfa, calomnii, cearta, cuvinte obscene si altele, atunci ce rost mai are sa se abtina de la hrana si bautura? Scopul postului, nu este acela de a ne infometa, ci de a ne dezvolta Taqua- constiinta si teama de Allah. “O, voi cei care credeti, va fost statornicit voua Postul, asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra, poate veti deveni Al-Muttaqun( piosi, cu frica de Allah)” 2:18 4.Cei care nu iau masa de Suhur Sunt cei care sunt prea lenesi sa se scoale pentru a lua aceasta masa si pierd binecuvantarea si beneficiile ei. Pentru ca, cel mai corect este sa iei masa de Suhur dupa ce ai dormit si cat mai aproape de timpul de Fajr. “ Luati masa de Suhur( de dinainte de ivirea zorilor). Cu adevarat este o binecuvantare in Suhur.”[Bukhari&Muslim] Masa de Suhur este un lucru distinctiv cu care Allah a binecuvantat comunitatea musulmana. “Deosebirea dintre postul nostru si cel al poporului Cartii(evrei,crestini) este ca noi luam gustarea de dinainte de zorii zilei.”{Muslim} Vreau cu aceasta ocazie sa mai atrag atentia asupra unui lucru si anume -Imsak- adica cei care inceteaza sa mai manance cu 10-15 minute inainte de adhan Fajr, din asa zise motive de siguranta. Aceasta practica nu numai ca nu are nicio dovada in Coran sau Sunnah, ci este chiar impotriva ei. “Mancati si beti pana cand puteti sa deosebiti firul alb de firul negru(pana se distinge lumina zilei de intunericul noptii).” 2:187 Iar Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus: “…mancati si beti pana cand auziti adhanul lui Ibn Umm Maktoom, pentru ca el nu face adhanul pana cand nu se ivesc zorii.”[Bukhari] Practic cei care observa Imsak sunt in contradictie cu ceea ce a poruncit Allah si chiar comit o forma de extremism, iar Profetul salAllahu aleihi wa sallam a avertizat impotriva celor care practica extremismul. 5. A pronunta intentia cu voce tare Intentia este o chestiune a inimii, si trebuie sa existe in inima noastra intentia de a posti in ziua urmatoare. Nu exista nicio formula, sau expresie sau du’a pentru a exprima intentia de a posti. Orice astfel de formula sau du’a precum si exprimarea intentiei cu voce tare este cosiderata -bida’h(inovatie). 6. A intarzia intreruperea postului A te grabi sa intrerupi postul imediat ce a inceput adhanul de Magrib, face parte din sunnah:” Poporul meu va fa fapte bune atata vreme cat se grabeasc sa intrerupa postul la apusul soarelui”[Bukhari&Muslim] Asa ca , potriveste-ti ceasul dupa ora exacta daca nu ai acces la adhan, consulta calendarul, si pune-ti increderea in Allah si intrerupe postul exact la timp. Nu astepta sa se termine adhanul sau sa treaca cateva minute dupa apusul soarelui, ci grabeste-te sa intrerupi postul, pentru ca asa facea si Profetul tau, salAllahu aleihi wa sallam. De asemenea, nu rata du’a de la momentul intreruperii postului, pentru ca este o du’a la care nu va fi respinsa: “Trei du’a nu sunt respinse: ruga unui tata (parinte),ruga celui care tine post si ruga calatorului”[Sahih Al-Albani] 7. A posti fara sa implinesti Rugaciunea Cel care posteste si nu implineste Rugaciunea, POSTUL SAU NU VA FI ACCEPTAT, pentru ca neimplinirea Rugaciunii constituie Kufr-necredinta. “Intre om si shirk si kufr sta renuntarea la Rugaciune”[Muslim] Mai mult, in afara ca postul nu va fi acceptat, nicio alta fapta buna nu va fi acceptata: “Oricine nu face Rugaciunea de Asr, toate faptele lui vor fi anulate”[Bukhari] 8. Cei care nu tin post din motive de munca sau studiu Scuzele precum, munca, studiul sau examenele, nu sunt motive valide din punct de vedere islamic de intrerupere a postului, caci intr-o relatare a lui Abu Huraira, radiyyAllahu anhu, Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus: “Daca cineva nu tine post chiar si pentru o zi in Ramadan, fara un motiv sau fara sa fie bolnav, atunci chiar si daca ar posti tot restul vietii sale, nu ar fi de ajuns pentru a recupera.”[Bukhari] Este indicat sa-ti organizezi timpul si energia cat poti de bine si de convenabil pentru tine, si sa te rogi lui Allah sa-ti ofere ajutorul in ceea ce doresti sa faci si sa-ti pui toata increderea in El, pentru ca: “..Iar aceluia care este cu frica de Allah, ii va da El o iesire [buna]. Si-l va inzestra pe el de unde el nici nu se asteapta. Iar aceluia care se increde in Allah, El ii este de ajuns…” 65:2-3 9. A amesteca intentia de a posti cu cea de a tine dieta Nu uita ca trebuie sa postesti doar de dragul lui Allah si cu intentia de a te supune Lui. Daca mai alaturi si intentia de a posti in scopul de a slabi, atunci este considerata o asociere in intentii care este o forma de shirk(minor) 10. A cauta noaptea de Laylatul Qadr doar in noaptea de 27 “Cautati noaptea de Al-Qadr printre ultimile zece nopti impare din Ramadan”[Bukhari&Muslim] Foarte multi oameni se roaga si cauta noaptea de Al-Qadr, doar in ziua de 27 Ramadan. 11. A pierde ultimele zile din Ramadan cu pregatiri pentru Eid Ati petrece timpul la cumparaturi pentru Eid neglijand cea mai buna parte a Ramadanului, ultimele zece zile, cand Profetul salAllahu aleihi wa sallam, obisnuia sa se izoleze-Itikaf – si se straduia cel mai tare in actele de adorare. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ O, Allah revarsa-ti Mila si Indurarea Ta asupra noastra, si ajuta-ne sa fim dintre slujitorii tai cei sinceri si devotati, si da-ne noua puterea si dorinta de a ne petrece luna Ramadan in adorare si fapte bune, si iarta-ne noua greselile si pacatele si lipsurile noastre. O, Allah ajuta-ne sa-ti multumim pentru harul pe care L-ai revarsat asupra noastra si ajuta-ne sa facem faptele celor care vor castiga Multumirea Ta si salveaza-ne pe noi de pedeapsa Iadului! Ameen! Alhamdullillahi Rabbil’Alamin! MARETIA RAMADANULUI- dupa povestea adevarata a doi dintre companionii Profetului-salAllahu aleihi wa sallam Talha Ibn ‘Ubaydallah-radiyyAllahu anhu a relatat ca doi oameni au venit la Profet-salAllahu aleihi wa sallam si au acceptat Islamul in acelasi timp. Unul dintre ei, obisnuia sa participe la Jihad mai mult decat celalalt, si astfel intr-o zi, a luptat intr-o batalie pana cand a fost martirizat. Celalalt, a mai trait pentru inca un an, iar apoi a murit. Talha a spus:” Am vazut in visul meu ca eram la usa Paradisului, alaturi de cei doi(barbati). Cineva a iesit din Paradis si l-a lasat pe cel care murise mai tarziu sa intre primul in Paradis. Apoi a iesit din nou si l-a lasat pe cel care murise martir sa intre in Paradis. Apoi s-a intors iar, si mi-a spus: Intoarce-te! Inca nu a sosit timpul tau.” Talha dupa ce s-a trezit din visul sau, a inceput sa le povesteasca si celorlalti. Toti au fost surprinsi de povestea lui. Acesta intamplare a ajuns si la Mesagerul lui Allah- salAllahu aleihi wa sallam, iar cand ei i-au povestit, Profetul-salAllahu aleihi wa sallam a spus: “De ce sunteti surprinsi? Ei au spus: “O, Mesager al lui Allah-salAllahu aleihi wa sallam! Dintre cei doi, unul s-a straduit mai mult(in Jihad) si a fost martirizat, iar celalalt a intrat in Paradis inaintea lui”. Atunci, Mesagerul lui Allah-salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nu a mai trait el pentru inca un an?” Ei au raspuns:’’Da’’(a trait). (Mesagerul lui Allah-saws a spus):“Nu a apucat el Ramadanul, a postit si s-a rugat cu atatea si atatea prosternari in timpul anului?” Ei au raspuns:’’Ba da’’. Apoi, Mesagerul lui Allah-salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Atunci diferenta dintre ei doi este mai mare decat diferenta dintre cer si pamant.” [Sahih Ibn Majah; Al-Albani] SubhanAllah! SubhanAllah! Sa nu uitam ca Allah Subhanahu Wataala ne-a spus noua ca: ”Fiecare fapta a fiului lui Adam este pentru el, in afara de As-Siyam(Post). Acesta este menit numai Mie si Eu(Singur) il voi rasplati pentru el.”[Bukhari] Cu adevarat nu constientizam adevarata valoare a Ramadanului si semnificatia lui si binecuvantarea si rasplata pe care Allah o daruieste robilor Sai care IL adora pe El. Sau uneori realizam acest lucru prea tarziu, cand aceasta luna s-a sfarsit si apoi regretam. Asa ca, sa profitam cat mai mult de timpul ramas. Sa nu omiteti sa-I cereti ajutorul lui Allah pentru orice, chiar si pentru a fi fermi si statornici in Credinta si Supunere fata de El. Rugati-va Lui de iertare si rugati-va Lui sa va primeasca in Paradisul Sau, caci: “Oricine cere de la Allah de trei ori Paradisul, Paradisul va spune: “O, Allah! Primeste-l pe el in Paradis! Si oricine cere de la Allah de trei ori protectie impotriva Iadului, Iadul va spune: “O, Allah! Protejeaza-l pe el de Iad!”[Sahih At-Tirmidhi] Si aceasta trebuie sa va fie cea mai arzatoare dorinta! PREGATIREA PENTRU RAMADAN As-Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu! Mai este foarte putin timp pana la inceperea Ramadanului si fiecare dintre noi incearca sa se pregateasca in felul sau pentru sosirea Ramadanului cand tot programul nostru obisnuit se va schimba. Este luna in care ne propunem sa ne dedicam mai mult timp adorarii lui Allah si in care vom incerca sa ne umplem timpul cu fapte care sa castige Multumirea lui Allah si cu fapte care ne vor ajuta in Ziua in care ne vom intalni cu El Primul act de supunere pe care trebuie sa-l facem este acela de a fi un adevarat slujitor a lui Allah, avand credinta ca nimeni nu are drept de adorare in afara de El si directionand toate faptele noastre catre Allah, fara sa asociem pe nimeni altcineva in aceasta adorare, fiind sinceri in intentiile noastre. Apoi, sa urmam exemplele Profetului salAllahu aleihi wa sallam si ale califilor cei drept calauziti radiyyAllahu anhum. Este bine sa ne socotim faptele si sa ne recunoastem greselile noastre si lipsurile, iar apoi sa ne reamintim ca Allah Preainaltul isi intinde Mana Sa in timpul zilei pentru a accepta cainta celui care a pacatuit in timpul noptii, si isi intinde Mana Sa in timpul noptii pentru a primi cainta celui care a pacatuit in timpul zilei. 39:53” Spune: O, voi robii Mei care ati intrecut masura in defavoarea voastra(prin comiterea de pacate), nu deznadajduiti(nu va pierdeti speranta) in privinta Indurarii lui Allah! Allah iarta toate pacatele(celor care se caiesc si cred, in afara de politeism). El este Iertator[Al-Ghafur], Indurator[Ar-Rahim]. Luna Ramadan este cea mai profitabila luna, asa ca nu pierdeti sansa de a va mari profitul. Este momentul cand se da startul la bine si se opreste raul. Este prilejul sa facem fapte care sa ne apropie de Paradis, avem ocazia sa ni se ierte pacatele, caci: ”Cel care posteste in Ramadan cu credinta sincera sperand la rasplata lui Allah, toate pacatele lui trecute vor fi iertate(este vorba despre pacatele minore, deoarece pentru pacatele majore este necesara Tawbah-cainta)[Bukhari&Muslim]. Allah a pregatit in aceasta luna o recompensa speciala pentru cel care posteste cu credinta: “Fiecare fapta a fiului lui Adam este pentru el, in afara de As-Siyam(Post). Acesta este menit numai Mie si Eu(Singur) il voi rasplati pentru el.”[Bukhari&Muslim] Poate cel mai mare si unic merit al Ramadanului este acela ca, Ultima si Singura Carte Divina ramasa neschimbata pe acest pamant a fost revelata in aceasta luna. 2:185[Aceste zile sunt] luna Ramadan, in care a fost trimis Coranul, drept calauza pentru oameni, dovezi limpezi pentru drumul cel drept si Indreptar[Al-Furqan]. Coranul reprezinta cea mai mare binecuvantare a lui Allah Preainaltul pentru intreaga umanitate, fara de care calauzirea ar fi disparut iar opresiunea si agresiunea s-ar fi intins in toate colturile lumii. Scopul final al Postului este acela de a ne dezvolta TAQWA- constiinta de Allah, asa cum Allah ne spune in Coran: 2:183” O, voi cei care credeti, v-a fost statornicit voua Postul(As-Siyyam), asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra- poate ca veti fi cu frica!(ca sa va sporeasca voua Taqwa-teama de Allah). Taqwa este una dintre cele mai inalte calitati morale pe care le poate obtine un Musulman. Ea se obtine prin plasarea unui scut intre tine si Mania lui Allah, pentru ca adevaratul inteles al cuvantului , provine de la verbul “waqaa” care inseamna “ a te pazi”. Taqua este obtinuta prin a fi constient de Allah si de poruncile Sale in orice moment al vietii tale, care se traduce in practica prin abtinerea si evitarea a tot ce inseamna haram(interzis), cat si de lucrurile makruh( de nedorit), iar pentru a fi in siguranta, trebuie sa te feresti chiar si de lucrurile indoielnice. Tocmai de aceea, Postul nu inseamna doar abtinere de la mancare, bautura si relatii intime, ci este retinere de la orice forma de pacat sau nesupunere, caci nu te poti supune( tinand post) prin nesupunere, atat in ce priveste drepturile lui Allah, cat si ale celorlalti( prin barfa, minciuni, limbaj obscen, sau orice alta forma de comportament neadecvat), caci: “Allah nu are nevoie de foamea si setea celui care nu se retine de la a spune minciuni si actioneaza conform lor, chiar daca tine post.” Cel care tine post trebuie sa tina cont de aceste principii si sa-si imbunatateasca caracterul si comportamentul, fiind foarte atent la ceea ce spune sau ceea ce face. Trebuie reamintit ca, pentru a fi acceptat Postul obligatoriu din luna Ramadan, este necesar ca intentia( Niyyah) sa fie facuta de seara pana inainte de ivitul zorilor adica inainte sa intre Rugaciunea de Fajr, pentru fiecare zi de post, caci: “ cine nu a intentionat sa posteasca inainte de Fajr, nu va avea post”.[Muslim] Atat in privinta Salah(Rugaciunea) cat si a Postului, nu exista nicio formula verbala pentru a marca intentia, ea este in inima ta si in mintea ta. A te trezi pentru a lua masa de Suhoor (masa de dinainte de Fajr), este o expresie a intentiei de a posti. Iar cei care nu se trezesc pentru a lua masa de Suhoor ( pierd o mare binecuvantare), este suficient sa faca intentia inainte de a dormi, cum ca vor posti in ziua urmatoare. Masa de Suhoor, care se ia cu putin timp inainte de a intra Rugaciunea de Fajr, face parte din practica Profetului salAllahu aleihi wa sallam si a companionilor sai si este puternic incurajata, chiar si daca este vorba doar de cateva inghitituri de apa pentru ca:”Luati masa de Suhoor(inainte de ivitul zorilor). Cu adevarat este o binecuvantare in Suhoor.” [Bukhari&Muslim]. Aceasta masa este binecuvantata pentru ca mentine energia si vitalitatea pe timpul postului, iar cel care se lipseste de aceasta masa pentru a scapa de inconvenientul scularii, este pe de o parte nesupus fata de Trimisul lui Allah-salAllahu aleihi wa sallam, iar pe de alta parte va simti mai tare foamea si setea pe parcursul zilei de post. Este de asemenea recomandat sa intrerupem Postul (Iftar)imediat ce auzim adhan-ul pentru Magrib, sau imediat ce apune soarele( dupa ora din calendar). “ Poporul meu va face fapte bune atata vreme cat se grabesc sa intrerupa postul la apusul soarelui.”[Bukhari&Muslim] “Allah Preainaltul spune:”Cei mai scumpi Mie sunt aceia dintre slujitorii Mei care intrerup postul in cea mai mare graba.” [Tirmidhi] Si bineinteles este recomandat sa se intrerupa postul cu curmale(daca sunt disponibile) sau doar cu apa. Acestea sunt doar cateva recomandari de care trebuie sa tinem cont atunci cand tinem Post. InshaAllah vor urma si altele. Sa ne rugam lui Allah sa ne binecuvanteze cu Taqwa si sa ne ajute sa fim dintre cei care se straduiesc pe Calea Lui, dintre cei ale caror intentii si fapte sunt doar de dragul Lui si sa ne dea putere, abilitate si sanatate pentru a ne petrece aceasta luna in supunere si adorare fata de El, sa ne ocroteasca si sa ne pazeasca de tot ce este rau, si de orice fapta care sa-I displaca, si sa ne ajute sa facem doar faptele care sa ne apropie de El. LA HAWLA WA LA QUATA ILA BILLAH! Ameen! Alhmadulillahi Rabbil ‘Alamin! Ce nu stiati despre RAMADAN! TOATE SCRIPTURILE AU FOST REVELATE IN luna RAMADAN Ahmad si At-Tabari au relatat cu autoritatea lui Waathilah ibn Al-Asqa radiyyAllahu anhu ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus: “ Scriptura lui Ibrahim(Avraam) a fost coborata(revelata) in prima noapte a lunii Ramadan, Tora(h) a fost coborata in ziua a sasea(6) a lunii Ramadan, Ingeel(Evanghelia) a fost coborata in ziua a treisprezecea(13) a lunii Ramadan, Zaboor(Psalmii) a fost coborata in ziua a optsprezecea(18) a lunii Ramadan, iar Qur’anul(Coranul) a fost revelat in a douazeci si patra zi(24) a lunii Ramadan.”[Al-Albani-hasan] PROVENIENTA CUVANTULUI RAMADAN Cuvantul RAMADAN provine din pronumele “Ramad” care inseamna “ caldura pietrelor care provin de la caldura intensa a soarelui”. Luna a noua(9) a fost denumita Ramadan, atunci cand arabii au schimbat denumirea numelor lunilor din limba straveche, si le-au numit in acord cu sezonul in care se intamplau sa cada. Aceasta luna, care se numea Natiq, a cazut in timpul verii, care era timpul caldurii extreme. O LUNA BINECUVANTATA A SOSIT! Abu HURAIRA a relatat ca Mesagerul lui Allah, salAllahu aleihi wa sallam a spus: “ A venit la voi Ramadanul, o luna binecuvantata. Allah a facut obligatoriu pentru voi sa postiti(in aceasta luna).In timpul ei, portile Paradisului sunt deschise, iar portile Iadului sunt inchise, iar diavolii sunt inlantuiti. In ea este o noapte care este mai buna decat o mie de luni, si cine este lipsit de binele ei, cu adevarat a pierdut.”[Al-Nisaa’i] Ramadan mubarak! Fie ca Allah sa ne ajute sa nu pierdem din binecuvantarile acestei luni si sa ne sporeasca noua credinta si dorinta de a face fapte bune! AMEEN! DU’A LA INTRERUPEREA POSTULUI (Iftar) ALLAHUMMA INNI AS ALUKA BIRAHMATIKA ALLATI WASI’AT KULLA SHEIN AN TAGHFIRA LI (O, Allah iti cer din Indurarea Ta care cuprinde toate lucrurile, sa ma ierti!) DHAHABAZ-ZAMA’U WABTALLATIL-’UROOQU WA THABATAL-’AJRU ‘IN SHA’ ALLAH (Setea s-a dus si venele s-au umezit si rasplata este stabilita, cu Voia lui Allah) DU’A INAINTE DE A MANCA(IN GENERAL) BISMILLAH! Iar daca ai uitat sa spui BISMILLAH la inceputul mesei, poti sa spui cand iti aduci aminte: BISMILLAHI FI AWWALIHI WA AKHIRIHI! (In numele lui Allah, la inceput si la sfarsit) Du’a la sfarsitul mesei ALHAMDULILLAHIL- LADZI ‘AT’AMANEE HADZA WA RAZAKANEEHI MIN GHAYRI HAWLIM MINNI WA LA QUWWATIN! ( Toata lauda I se cuvine lui Allah care m-a hranit cu aceasta si mi-a asigurat-o fara nicio putere din partea mea) DEFINITIA CUVANTULUI SAWM sau siyam(post) Literal cuvantul SAWM inseamna “a te retine de la ceva”. De exemplu, Allah ne spune in Coran ca Maryam(Maria, mama lui Isus aleihi sallam) a spus: “Eu i-am juruit Celui Milostiv un post si de aceea nu voi sta astazi de vorba cu niciun om!” 19:26 In acest caz, postul insemna sa te abtii de la vorba. Din punct de vedere Islamic, Sawm inseamna sa te retii de la mancare, bautura si relatii intime de la ivitul zorilor pana la apusul soarelui. Recuperarea zilelor de post inainte de sosirea urmatorului Ramadan Lauda lui Allah, Stapanul Tuturor Lumilor! Oricine si-a intrerupt postul din motive valide din punct de vedere Islamic in timpul Ramadanului, trebuie sa recupereze aceste zile. Indicat este sa se grabeasca sa recupereze aceste zile cat mai curand, pentru a se elibera de responsabilitate. Este totusi permis sa amane recuperarea, asta deoarece perioada in care trebuie sa recupereze ramane deschisa pana la sosirea urmatorului Ramadan, atata timp cat exista o intentie ferma de a recupera zilele de post neefectuate. Avand in vedere ca ne aflam in luna ce precede Ramadanul, este de dorit ca recuperarea zilelor sa se faca cat mai repede si indicat ar fi sa se efectueze consecutiv, deoarece nu este permis sa se amane mai mult de atat, in afara de cazul in care exista motive valide care impiedica recuperarea. Aaishah RA a spus: “Se intampla sa am de recuperat zile pentru Ramadan si sa nu pot face asta pana in Sha’ban.” [Bukhari &Muslim] Daca cel care de recuperat moare inainte de sosirea urmatorului Ramadan si nu a reusit sa recupereze zilele din Ramadanul trecut, atunci nu este nicio datorie asupra lui, deoarece a murit in limita de timp permisa in care ar fi putut sa recupereze. Daca a murit dupa sosirea urmatorului Ramadan iar motivele pentru care nu a recuperat sunt valide din punct de vedere Islamic, cum ar fi boala sau calatoria, de asemenea nu se cere nimic de la el (din averea sa). Daca motivul pentru care a amanat recuperarea nu este unul acceptabil din punct de vedere Islamic, atunci trebuie sa se plateasca din averea pe care a lasat-o in urma sa, suficient cat sa hraneasca o persoana saraca pentru zilele pe care nu a apucat sa le recupereze. Acelasi lucru este valabil si pentru cei care au de efectuat un post de rascumparare sau unul pentru anumite greseli in efectuarea Hajj-ului. Toate acestea vor fi platite din averea pe care a lasat-o in urma, si nu este necesar ca altcineva sa posteasca in locul sau. Aceasta este parerea invatatilor care considera ca, asa cum nimeni nu poate tine postul in locul altcuiva in timpul vietii, nu poate face asta nici dupa moarte. In cei priveste cei care au murit si sunt datori cu un post de juramant sau promisiune, atunci este recomandat pentru cineva care este dintre cei care se ocupa de afacerile sale dupa moartea sa (se refera la mostenitor), sa posteasca in locul sau, dupa cum este confirmat in Bukhari si Muslim. [Sursa: Shaykh Saalih Fawzaan al-Mulakhkhas al-Fiqhee

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.