sâmbătă, 13 mai 2017

ramadan 3

Meritele lunii Ramadan si ale faptelor facute in timpul sau Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : “Luna binecuvantata soseste la voi. Allah v-a poruncit postul in timpul sau, timp in care usile Paradisului se deschid, iar cele ale Iadului se incuie, diavolii fiind inlantuiti. [In aceasta luna] exista o noapte mai buna decat 1000 de luni. Acela care este lipsit de binecuvantarile sale, cu adevarat este vaduvit [de ceva maret].” (relatat de Ahmad, an-Nasa’i si al-Baihaqi). ‘Arfajah marturiseste urmatoarele : “Eram impreuna cu ‘Utbah ibn Farqad, in timp ce el discuta in legatura cu luna Ramadan. Unul dintre companionii Profetului a intrat in vorba. Cand ‘Utbah l-a vazut, s-a rusinat si nu a mai spus nimic. Barbatul [companionul] a vorbit, atunci : ‘In timpul lunii Ramadan l-am auzit pe Mesagerul lui Allah spunand : Portile Iadului sunt inchise, cele ale Paradisului sunt deschise, iar diavolii sunt inlantuiti. Un inger va striga : O, voi cei care intentionati sa faceti fapte bune, sa aveti vesti placute. O, voi cei care intentionati sa faceti rau, abtineti-va pana ce Ramadanul se termina.’ ” Muslim a sustinut ca Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : “Perioadele de timp scurse intre cele cinci rugaciuni, de la o rugaciune de vineri la cealalta si de la un Ramadan la celalalt sterg toate cele [rele] petrecute in aceste intervale, sub rezerva evitarii marilor pacate.” Abu Sa’id al-Khudri a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : “Aceluia care tine post in luna Ramadan, respectandu-i toate cerintele si abtinandu-se de la ceea ce este interzis, ii va fi iertat orice pacat pe care l-a savarsit inainte.” (relatat de Ahmad si al-Baihaqi, cu un lant bun de relatatori) Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : “Aceluia care posteste in luna Ramadan cu credinta si cautand placerea lui Allah, recompensa ii va fi iertarea tuturor pacatelor sale anterioare.” (relatat de Ahmad si de compilatorii sunan) Manierele postului Si dintre manierele postului, asa cum ne-au fost ele transmise de la nobilul nostru Profet (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) amintim: -. Luarea mesei de "suhuur" inaintea inceperii zilei de post si intarzierea acesteia cat mai aproape de intrarea timpului rugaciunii de fajr -. Departarea de vorbe si fapte urate -. Straduinta de a face cat mai multe fapte bune si citirea si invatarea Coranului in Ramadan -. Grabirea in a lua masa de intrerupere a postului imediat dupa intrarea rugaciunii de Maghreb -. Ruperea/intreruperea postului cu ceea ce ii este la indemana – curmale proaspete, curmale uscate, apa… inainte de a se ruga rugaciunea de Maghreb -. Ruga rostita in momentul intreruperii postului: "Dzahaba adz-dzama', ua-btalat -l-ururuq ua thabbata-lagiru inshaAllah" (Setea a trecut, venenele s-au umezit si rasplata este sigura, cu voia lui Allah." Pentru a ajunge bunastarea in aceasta viata, precum si in viata de apoi si pentru a ne feri de ratacire, nu avem alta cale, frati si surori, decat in a ne intoarce la religia cea adevarata, la religia scrisa prin cuvintele Unicului nostru Domn si Stapanitor in Nobilul Coran si prin indrumarile Profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) in Traditiile acestuia. Nu va lasati prada inovatiilor si practicilor religioase fara temei in religie, incercati sa cititi si sa va informati din surse autentice, intoarceti-va la sursele Islamului si invatati cum obisnuia sa posteasca Profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!). Va veti feri astfel de ratacire si va veti asigura ca sunteti intradevar pe calea cea dreapta, calea care va conduce spre Paradis, inshaAllah – cu voia lui Allah. Si pentru a putea face acest Ramadan cel mai bun Ramadan din viata voastra de pana acum, un factor foarte important sunt si aceia care va sunt insotitori in petrecerea acestui Ramadan. Alegeti-va prieteni care sa va poata ajuta in Ramadan, si incercati sa ii alegeti pe aceia care sunt mai bun in religie decat voi, care stiu mai multe si cereti-le sfaturi si ajutor in a intelege mai multe in religie si in a a citi din Sfantul Coran, si in a memora din acesta, fie si cat de putin si cereti-le materiale pe care sa le puteti citi si care va pot fi utile in acest Ramadan… Sfatuiti-i astfel si pe fratii si pe fii vostrii si, deasemenea, incurajati-i pe ei intru a merge impreuna cu acesti prieteni ai lor la moschee la rugaciunea de tarawih, iar in loc de a intrerupe postul in restaurant ei pot face aceasta in moschee si pot, de asemenea, imparti mancare saracilor… Frati si surori, in aceasta binecuvantata luna stati departe de orice fel de pacate, mari sau mici ar fi ele si sfatuiti-I astfel si pe cei apropiati voua. Si incercati sa faceti aceasta in general, pentru ca atunci cand cineva comite un pacat Allah Preaslavitul si Preainaltul pune in inima acestui om o pata neagra, si pentru fiecare pacat comis cate o alta pata neagra, pana ce (Allah sa ne fereasca!) inima acestuia se innegreste toata si el nu va mai fi, astfel, calauzit… Stati departe de tot ceea ce ar putea face credinta voastra sa scada, asa cum sunt si programele de televizor si companiile rele. Toate acestea nu va pot aduce alt folos decat sa va faca sa va pierdeti timpul si nu va va mai lasa vreme, astfel, pentru a utiliza acest timp in lucruri benefice ce va pot aduce rasplata de la Allah, Preaslavitul si Preainaltul. Protejati-va urechile de auzi lucruri nepermise si protejati-va ochii de a vedea lucruri interzise, pentru ca ei, ochii sunt feresterele sufletului vostru si trebuie sa aveti mare grija de ele sa nu le murdariti… Valorificati fiecare minut! Mergeti la lectii de Coran, mergeti la lectii despre islam, cititi, ascultati, discutati despre religie… Inviati-va sufletul si inima prin cunoastere si prin apropierea de Allah! Acestea sunt, cu adevarat, lucrurile care pot face acest Ramadan cel mai bun cu putinta. Si totodata, fratii nostri in islam ar trebui sa inteleaga cateva lucruri, dar acestea ar trebui sa le fie transmise cu bagare de seama si cu iscusinta… Acestia ar trebui sa inteleaga ca si sotiile lor postesc alaturi de ei, ca si pentru ele luna Ramadan poate fi un prilej de a strange cat mai multe fapte bune si sa nu le "inchida" toata ziua in bucatarie si sa le oboseasca cerandu-le sa gateasca mri cntitati si feluri care mai de care mai sofisticate…. Nu gatiti decat atat cat este necesar pentru voi si pentru familile voastre si nu va aruncati pe mancare atat banii, cat si timpul, care dealtfel este mult mai pretios… Fiecare clipa, fiecare minut in Ramadan este foarte pretios, nu le cheltuiti decat pe ceea ce va poate aduce, cu adevarat, cea mai mare izbanda si cea mai mare recompensa. Si pana si inainte de intreruperea postului le vedem uneori pe surorile noastre prin bucatarii alergand si facand ultimele pregatiri si servind persoanele venite in vizita si asa mai departe… in loc sa foloseasca aceste momente pentru a face ruga de inchidere a postului si a obtine astfel rasplata de la Domnul lor. Nu spune nimeni acum sa nu gatim pentru sotii nostrii. Nu, pentru ca, de altfel, o femei care il multumeste pe sotul ei in limitele trasate de islam, va gasi, inshaAllah cea mai mare rasplata la Domnul si Creatorul ei, iar asa cum, de asemenea, se spune, sotul, poate fi pentru o femei Raiul sau Iadul acesteia in functie de masura in care aceasta reuseste sau nu sa il multumeasca! - Si aceasta nu este intotdeauna usor, dar obligatia unei surori, bune musulmane, este intotdeauna de a incerca pe cat posibil sa faca acest lucru, considerandu-l, totodata, un act de supunere fata de Allah Preaslavitul si Preainaltul. Si asa cum spuneam, revenid la luna Ramadan, ideea nu era ca sotul si familia sa fie lasati fara mancare la masa de iftar (de intrerupere a postului), dar sa se pastreze in tot un echilibru si sa nu se mearga la extreme, asa cum le auzim uneori plangandu-se pe unele surori care au zeci de invitati in fiecare zi, iar Ramadanul trece si ele n-au apucat sa citeasca nici macar un verset din Nobilul Coran si nici macar sa se roage vreo raka'a din rugaciunea de noapte specifica Ramadanului (tarawih)… Si, de asemenea, sa nu pierdem din vedere, dragi surori, aceea ca, desi in mod natural, aproape un sfert din Ramadan femeile sunt private de post si rugaciune in perioada menstruatiei, aceasta nu inseamna ca trebuie sa faca din aceasta perioada "un timp mort"…nici pe departe, dragi surori intru credinta Allah, pentru ca in aceasta perioada puteti citi Coran fara sa-l atingeti, puteti asculta Coranul, il puteti pomeni pe Allah (adica sa faceti dzikr), va puteti ruga lui Allah, puteti da de mancare saracilor si o multitudine de alte astfel de fapte bune care pot aduce asupra voastra multumirea lui Allah si imensa rasplata si binecuvantarea Acestuia. Si nu ratati, frati si surori, nicio fapta buna, oricat ar fi ea de mare sa de mica si care nu iese in afara granitelor trasate de Nobilul Coran si de Traditiile Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!). Nu va ganditi de doua ori inainte de a o implini. Constientizati faptul ca in aceasta luna rasplata de la la Domnul vostru este, din mare indurarea Sa, multiplicata si nu pierdeti aceasta minunata ocazie – postiti cu smerenie si cu credinta, indreptati-va cu rugi catre Allah in momentul intreruperii postului, pentru ca ni s-a promis ca, cu adevarat acesta este un moment in care Allah, inshaallah – cu voia Sa, accepta rugile, grabiti cat mai mult intreruperea postului in momentul auzirii chemarii la rugaciunea de maghreb si mancati cat mai aproape de inceperea chemarii la rugaciunea de fajr inainte de inceperea postului, cititi cat mai mult Coran, faceti cat mai multe rugi, rugati-va cat mai multe raka'a in rugaciunea de noapte specifica Ramadanului (salat at-tarawih), nu pierdeti indeplinirea rugaciunilor de peste zi la timpul lor, dormind, incercati sa-i faceti multumiti si fericiti pe cei din jurul vostru, lasati departe de inima voastra orice sentiment de invidie sau ura sau ingamfare, fiti buni cu surorile si frati vostri dreptcredinciosi si cu sotii si sotiile voastre si cu familiile voastre si familiile acestora, pastrati legatura cu parintii vostri si cu rudele de sange, dati de mancare celor care postesc si oferiti-le milostenie orfanilor si vaduvelor si oricaruia aflat la nevoie, fiti buni si ingaduitori, incercati ca in fiecare zi sa sporiti in stiinta si in credinta si incercati ca in fiecare zi sa sporiti intr-o fapta buna, ajutati-i pe cei aflati in dificultate, traiti acest Ramadan, cu adevarat, ca un bun musulman… Fiti cu teama de Allah si cautati intru tot si in toate rasplata si multumirea Sa! Frati si surori intru credinta in Allah, "Mubarak alekum" apropierea minunatei luni a Ramadanului! Va felicit si ii cer lui Allah sa trimita binecuvantarea si sporul Sau asupra voastra odata cu apropierea lunii Ramadan, si ma rog Lui, Preaslavitul si Preainaltul sa faca aceasta binecuvantata luna un prilej pentru noi de a acumula cat mai multe fapte bune si de a ne invia sufletele prin sporirea credintei si de a ne feri de flacarile necrutatoare ale iadului si de a ne castiga un loc minunat in Rai. O, Allah, binecuvanteaza-ne pre noi cu acest Ramadan si ajuta-ne pre noi in a posti si a ne ruga si a Te adora prin toate faptele noastre in cel mai bun mod cu putinta, si iti cerem Tie, o, Allah, pentru noi si familiile noastre oferirea a cat mai multor luni de Ramadan si o viata lunga, ca un prilej de a strange cat mai multe fapte bune si a atinge multumirea Ta si un drum drept catre Paradis, amin. O, Allah, calauzeste-ne pre noi si nu ne lasa prada amagirilor acestei vieti trecatoare si nici satanei si nu lasa dintre robii Tai dreptcredinciosi, niciun ratacit pe care sa nu-l fi calauzit, si niciun bolnav pe care sa nu-l fi insanatosit, si niciun calator pe care sa nu-l fi intors la familia lui cu bine, si nici un infometat sau insetat fara a-i da mancarea si bautura sa, si nici un nevoias caruia sa nu-i fi dat nevoia lui, si niciunul care sa-si indrepte mainile catre Tine, o, Allah, rugandu-te, fara a-i raspunde intru ceea ce aduce multumirea Ta, amin. O, Allah, ne rugam Tie pentru fratii nostri musulmani cei slabi si aflati in suferinta, oriunde s-ar afla! O, Allah, ajuta-i pe ei si fa-i pe ei victoriosi impotriva dusmanilor lor si linisteste-le lor mintea si inima si inzestreaza-i pe ei cu rabdare si prescrie-le lor Paradisul, o, Allah! Sa Il rugam pe Allah Preaslavitul si Preainaltul sa ne rasplateasca straduinta si bunele intentii si sa ne raspunda tuturor rugilor si sa ne dea posibilitatea de a face cat mai multe fapte bune care sa aduca asupra noastra multumirea Sa, si sa Il rugam, Preainaltul, sa faca acest Ramadan cel mai bun din viata noastra de pana acum, amin! Care este oare modul cel mai potrivit sa intampinam Ramadanul? In primul rand trebuie sa fim recunoscatori si sa-I multumim lui Allah, pentru ca ne-a tinut in viata si ne-a dat astfel privilegiul de a mai prinde inca un Ramadan. Si stii tu oare cat de valoros este postul in Ramadan? In Sunnah Ibn Majah, intr-un hadis authentic, relateaza Talha bin Ubaydullah (Allah sa fie multumit de el!) – unul dintre cei 10 care au fost binevestiti cu Paradisul alaturi de Abu Bakr, Omar ibn Khattab, Othman ibn 'Affan, Ali ibn abu Talib, Abu Ubaydah, Amr bin Al-Jarrah, Sa’ad bin Abi Waqqas, Abdurrahman bin Awf, Bilal ibn Rabbah, Al Zubair bin al Awam – Allah sa fie multumit de ei toti! - asadar Talha bin Ubaydullah (Allah sa fie multumit de el!) a spus ca “erau doi barbati care au trecut la Islam; ei au venit in Medinah, desi erau de origine din orasul Billi; unul dintre ei era intr-adevar foarte bun in adorarea Lui Allah si era foarte aspru cu el in aceasta privinta...facea rugaciunea de noapte, postea...s.a.m.d… iar celalalt era un musulman obisnuit. Primul, care era foarte tare in credinta, a mers la Jihad si a murit, devenind astfel martir. In anul urmator fratele sau musulman a murit de moarte naturala. Odata, in timp ce dormea, Talha i-a vazut pe acestia amandoi in vis. Si i-a vazut asteptand la portile Paradisului. Poarta s-a deschis si l-au lasat sa intre mai intai pe cel care a murit mai tarziu, adica pe cel care era un companion obisnuit, ci nu pe cel care era martir. Dupa un timp usa a fost deschisa iara si l-au lasat sa intre si pe celalalt care era foarte strict in rugaciune si post si a murit martir...iar si numai asta este de ajuns. Cand Talha a vazut ca toti intra a vrut sa intre si el, dar a fost oprit de ingerii care i-au spus ca nu a venit inca timpul lui. Talha s-a trezit si a povestit despre visul sau insotitilor sai. Iar oamenii au fost foarte uimiti… acesta nu este un vis...cum se poate un om care a fost martir sa intre in Paradis in urma unuia care nu a fost martir?! Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a auzit despre aceasta si i-a intrebat ce este asa uimitor in legatura cu aceasta? Au spus: "O, trimis al Lui Allah, omul care a fost martir era mult mai bun decat fratele sau. Si obisnuia sa ofere mai multe acte de adorare, si sa faca mult mai multe fapte bune." La care profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "Nu a murit el cu un an mai tarziu decat cel care a fost martir?" Si ei au zis "Da." – "Atunci nu a postit el un Ramadan in plus?" – Au spus ei:"Ba da." - "Nu s-a rugat el 6 mii de rugaciuni (echivalentul rugaciunilor pe un an diferenta dintre moartea primului si cel de-al doilea)?" Si ei au zis: "Da, trimis al Lui Allah." Si Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "(Jur) pe Allah, ca ceea ce ii desparte pe ei in Paradis este aseamenea cu ceea ce se afla intre Paradis si Pamant (ca si distanta)." Asadar, cu cat traiesti mai mult cu atat este mai bine pentru tine in fata Lui Allah. O, Allah, daruieste-ne noua cat mai multe Ramadanuri si binecuvanteaza-ne pe noi cu o viata lunga ca un prilej de a strange cat mai multe fapte bune si rasplateste-ne pre noi cu Paradisul fara a fi socotiti, amin! Si pentru ca o viata lunga intru credinta si adorare a lui Allah poate fi un prilej de a ajunge o treapta cat mai inalta a Raiului in viata de apoi, profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "Cei mai buni dintre voi sunt aceia cu viata mai lunga." Numai ca pentru aceasta nu este suficient, insa, doar sa ai 80 de ani, Alhamdu li Allah – laudat fie Allah, ci mai este nevoie de inca doua conditii, si anume – a face fapte bune si sa ai cele mai bune maniere si morala. Din pacate, insa, si este un fenomen pe care des il observam in zilele noastre, cu cat omul imbatraneste, cu atat devine uneori mai dur, mai nerabdator si inflexibil - nu accepta sa spui ceva de doua ori; daca a spus el ceva atunci trebuie sa-l faci; si, de obicei, nu poti comunica cu ei; nu sunt draguti, nu sunt amabili si asta este un semn foarte rau, pentru ca ei nu sunt dintre cei mai buni dintre noi... Ci, dimpotriva, cu cat imbatranesti mai mult, cu atat ar trebui sa devii mai bland, mai tolerant, mai bun decat erai. Fie ca Allah sa ne ajute in acest sens pe fiecare dintre noi! Acest hadis, insa, este o bunavestire pentru cei care cred in Allah si stiu ca Preaslavitul si Preainaltul ii va rasplati pentru ceea ce ei au postit. Si ar trebui sa fim multimitori si recunoscatori pentru aceasta si, in acelasi timp, sa fim tematori pentru ca nu stim cat timp Allah ne va mai da cadoul postului si al rugaciunii si nu stim in ce masura le vom putea noi indeplini asa dupa cum El voieste, pentru a atinge multumirea si rasplata Preainaltului, slavit fie El. Un bun musulman este acela care se intristeaza in ultima zi a Ramadanului datorita dragostei si entuziasmului resimtite in timpul acestuia, in timp ce ceilalti, si Allah sa ne ierte pe toti, vor fi bucurosi si fericiti ca au scapat, in sfarsit de post, si pentru acesta, sarbatoarea, va fi de fapt doua sarbatori – prima fiind sfarsitul Ramadanului, iar ce de-a doua Sarbatoarea in sine (Aid al-Fitr). "O, voi cei care credeti! Postul este prescris pentru voi, așa cum a fost prescris pentru cei din înaintea voastră, ca să vă îndepărta-ți de rele ( a deveni conștient de Dumnezeu – taqwa ) "[2:183] Ramadanul este perioada în care trebuie să învățăm cum să controlăm dorințele noastre (nafs). Acestea sunt câteva lucruri pe care le putem face pentru a ne pregăti: 1. A ține post voluntar. 2. A ne pocăi cu sinceritate. 3. A recita Coranul. 4. A face rugăciuni voluntare (nafil). 5. A face dua. 6. A ne împăca cu oamenii. Hranirea unei persoane care posteste Este bine pentru un dreptcredincios sa incerce intotdeauna sa faca cat mai multe fapte bune.Printre aceste fapte bune se numara si hranirea unui om care posteste deoarece aduce foarte multa rasplata acest lucru . Profetul Muhammad sallalla Allahu alahi wa sallam a spus: De cate ori ii dati cuiva care tine post, ceva cu care sa rupa acest post veti avea aceasi raplata ca si cu cel care a tinut postul si asta nu va reduce binecuvantarile aceluia care posteste in nici un fel (Ahmad si Tirmidhi) Deci, daca cineva este invitat la masa pentru a rupe postul el trebuie sa accepte invitatia.Daca el refuza fara un motiv intemeiat, atunci il neasculta pe mesagerul Lui Allah Subahna wa Ta'ala. Este de asemenea recomandat pentru persoana invitata sa faca o ruga dupa ce mananca pentru ca aceasta a fost practica profetului Muhamamd sallalla Allahu alaihi wa sallam. Mesagerul Lui Allah (sallalla Allahu alahi wa sallam) obisnuia sa faca urmatoarea ruga: Fie ca cei dreptcredinciosi sa manance mancarea ta, fie ca ingeri sa trimita salutari pentru tine si fie ca cei care postesc sa rupa postul cu tine (Ahmad si an-Nassae) O Allah, hraneste-l pe cel care m-a hranit, si da-i sa bea celui care mi-a dat sa beau (Sahih Muslim) O Allah, iarta-i si Ai mila de ei si binecuvanteaza ceea ce ai pregatit pentru ei (Sahih Muslim) Postul lunii Ramadan este o formă importantă a evlaviei și de obținere a iertării lui Allah subhanahu wa taꞌala. Acesta pregătește inima musulmanului pentru a se teme de consecințele faptelor sale, întărind-o și purificând-o. Postul ajută credincioșii mumini să înțeleagă nevoile celor de lângă ei. De asemenea, el arată drept-credincioșilor cât de dependenți sunt ei de Creatorul a Tot și a Toate, fără de care, altfel, nu pot face nimic. Toate lipsurile pe care musulmanii le îndură în luna Ramadan ar trebui să îi învețe faptul că tot ceea ce au reprezintă o mare binecuvântare de la Allah subhanahu wa taꞌala. De aceea, ca o formă de mulțumire pentru tot ceea ce Allah Preaînaltul le-a oferit, drept-credincioșii ar trebui să se căiască prin post: "O, voi, cei care credeți, v-a fost statornicit vouă Postul [As-Siyam], așa cum le-a fost prescris și celor dinaintea voastră - Poate că veți fi cu frică!" [Surat Al-Baqara, 2:183] Postul ajută oamenii să își conștientizeze faptele rele, să își dea seama unde au greșit și să încerce să îndrepte tot ceea ce a fost făcut într-un mod care nu este plăcut de Creatorul a Tot și a Toate. Rugaciunea Taraweeh Virtutiile rugaciunii Taraweeh Rugaciunea Taraweeh este sunnah mustahabbah (recomandata) conform consensului invatatitilor si face parte din rugaciunea de noapte (qiyyam al- layl). Este incurajata de Coran si de Sunnah. Rugaciunea de noapte in Ramadan reprezinta unul dintre cele mai mari acte de adorare. Exista cateva ahadith care vorbesc despre virtutiile rugaciunii de noapte in Ramadan Al Bukhari (37) si Muslim (759) au relatat de la Abu Hurayrah ca Mesagerul lui Allah (sallalahu aleihi wa salam) a spus: “Celui care se roaga qiyyam in Ramadan din credinta si sperand la rasplata ii vor fi iertate pacatele ”. “Celui care se roaga qiyyam in Ramadan” inseamna cel care isi petrece noaptea in rugaciune “din credinta” inseamna credinta in Allah “sperand la rasplata” inseamna cautarea rasplatii fara a avea alte intentii ca de exemplu lauda oamenilor “ii vor fi iertate pacatele anterioare ” Credinciosul ar trebui sa se straduiasca mai mult in adorarea lui in ultimele 10 nopti de Ramadan, deoarece in aceste 10 nopti se afla Laylat al-Qadr, despre care Allah spune in Coran : 1. “Noi am pogorât [Coranul] în noaptea al-Qadr. 2. Dar de unde sã stii ce este noaptea al-Qadr!? 3. Noaptea al-Qadr este mai bunã decât o mie de luni! 4. În timpul ei se coboarã îngerii si Duhul, dupã voia Domnului lor ,pentru orice poruncã! 5. Ea este pace, pânã la ivirea zorilor"! (Traducerea sensurilor din Coran, surat al-Qadr) Despre rasplata rugaciunii de noapte (qiyyam) in noaptea de al Qadr, este relatat ca Profetul (sallalahu aleihi wa salam) a spus: “Oricine isi petrece Laylat al-Qadr in rugaciune din credinta si sperand la rasplata, pacatele lui anterioare ii vor fi iertate.” (relatat de al-Bukhaari 1768 si Muslim 1268 ) Asadar Profetul Muhammed (sallalahu aleihi wa salam) obisnuia sa faca mai multe acte de adorare in ultimele 10 nopti din Ramadan decat in alte nopti sau zile . Al- Bukhaari (2024) si Muslim (1174) au relatat ca Aishah (Allah sa fie multumit de ea) a spus: “Atunci cand ultimele 10 nopti incepeau, Profetul (sallalahu aleihi wa salam) isi lega imbracamintea de la brau in jos (izaar) foarte strans si statea noaptea treaz si isi trezea familia". “ultimele 10 nopti” inseamna ultimele 10 nopti de Ramadan “isi lega imbracaminea de la brau in jos (izaar) foarte strans” se spune ca este o metafora pentru straduinta in adorare sau in a sta departe de sotiile sale (relatii intime) sau ar putea insemna ambele intelesuri. “a sta noaptea treaz” inseamna a stea treaz si a se ruga si a face alte acte de adorare “isi trezea familia” inseamna isi trezea familia pentru a se ruga noaptea Ar trebui sa ne straduim sa facem rugaciunea de noapte in Ramadan la moschee si sa stam cu imamul pana cand termina rugaciunea. In acest mod credinciosul va obtine rasplata de a se ruga intreaga noapte, chiar daca el isi petrece doar o mica parte din noapte in rugaciune . Al-Tirmidhi (806) a relatat ca Abu Darr a spus: Mesagerul lui Allah (sallalahu aleihi wa salam) a spus: “Oricine se roaga rugaciunea qiyyam impreuna cu imamul pana cand acesta termina, este la fel precum si-ar fi petrecut intreaga noapte in rugaciune.” (clasat as saheeh de al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi ) Invatatii sunt de acord ca este mustahab (recomandat) sa ne rugam Taraaweeh, dar difera daca este mai bine pentru un credincios sa se roage singur acasa, sau impreuna cu comunitatea la moschee. Al-Shaafa’I si majoritatea companionilor sai, Abu Haneefah, Ahmad si unii dintre Maalikis si altii spun ca este mai bine a se ruga impreuna cu comunitatea, la fel cum si Sahabah (Allah sa fie multumiti de ei) au facut. Postul pentru o femeie gravida sau care alapteaza Abu Dawood a relatat, Al-Tirmidhi, Nasaa’I si ibn Maajah ca profetul Muhammad (sallallahu alahi wa sallam) a spus: Allah a usurat calatorului cu jumatate din rugaciune si din datoria de a postii, si El a usurat femeii insarcinate si celei care alapteaza (din datoria de a tine post) (Clasificat Sahih de Sheikh Al-Albanee in Saheeh abu Dawood) Hadithul se aplica in general pentru toate femeile insarcinate, dar invatatii l-au limitat pentru cazurile in suferinta (greutate) Acelasi lucru este si pentru cel bolnav in surat Al Baqarah versetul 185 traducerea sensurilor “insa acela dintre voi care este bolnav sau in calatorie va posti un numar egal de zile..” Se aplica tuturor bolnavilor indiferent de gradul bolii . Unii invatati in islam au spus ca aceasta regula se aplica in general, si aceasta este si viziunea favorita de imam al Bukhari, dar cei patru imami renumiti au respins aceasta opinie restrictionand-o doar pentru cazurile in care postul ar putea cauza suferinta. Sa vedem asadar ce spun cele 4 scoli in Islam cu privire la acest subiect: 1. Hanafi madhhab: Al-Jassaas a spus in Ahkaam al-Quraan 1/244 dupa ce a citat vorbele profetului salla Allahu alahi wa sallam: Allah a usurat calatorului cu jumatate din rugaciune si din datoria de a postii,si El a usurat femeii insarcinate si celei care alapteaza (din datoria de a tine post) Este cunoscut ca aceasta concesie este admisa pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza si este limitata pentru cazurile in care se tem pentru copii lor sau pentru ele. Daca femeia insarcinata si cea care alapteaza se pune in pericol postind atunci sa nu posteasca este mai bine pentru ea si este interzis sa posteasca. Iar daca postul nu aduce nici un pericol sanatatii ei sau copilului este obligata sa posteasca si nu este permis sa rupa postul. De asemenea este spus in al-Bahr al-Raa; (2/308) Daca femeile se tem pentru ele sau pentru copii lor este permis sa nu posteasca. 2. Al-Maliki madhhab Este pomenit in Sfarh Mukhtasar Khaleel Daca o femeie se teme ca copilul ei ar putea muri, sau sa fie in pericol,atunci ea nu trebuie sa posteasca. Daca se teme ca s-ar putea imbolnavi, este permis pentru ea sa rupa postul in concordanta cu cea mai autentica opinie. Acest lucru se aplica si femeilor care alapteaza 3. Imam Shaafa’y a spus in Al-Umm: Daca o gravida se teme pentru copilul ei trebuie sa nu posteasca.Acelasi lucru se aplica si femeii care alapteaza si ii este teama ca laptele ei va scadea.Dar daca acest lucru nu se intampla ea trebuie sa posteasca.Postul poate reduce lactatia dar daca aceasta pierdere nu este in cantitati mari atunci ea trebuie sa posteasca . 4. Hanbali madhhab Ibn Muflih a spus in al-Furoo este makrooh pentru o femeie gravida sau care alapteaza sa posteasca; daca exista teama ca i s-ar putea intampla ceva rau ei sau copilului atunci ea trebuie sa rupa postul . Lucruri permise pentru cei care postesc 1. Postul este acceptat pentru o persoana care se trezeste din somn si este murdar Aisha Allah sa fie multumit de ea a spus: Fajr il prindea pe profetul Muhammad sallallahu alahi wa sallam si el era „murdar” dupa actul sexual din noapte. Apoi el lua baia si continua sa posteasca. (Bukhari) 2. Curatatul dintilor cu miswak Mesagerul lui Allah (sallallahu alahi wa sallam) a spus: Daca nu m-as teme ca ar fi un lucru greu pentru comunitatea mea, le-as fi comandat sa foloseasca miswakul la fiecare ablutiune. (Muslim) Acest hadit ne arata ca profetul (sallallahu alahi wa sallam) nu a facut diferenta dintre unul care posetste si unul care nu, mai degraba este regula generala care se aplica si persoanei care posteste.De asemenea nu pus nici limita pe timp cand acesta trebuie folosit. Este de preferat sa nu se foloseasca pasta de dinti deoarece are un gust puternic. 3. Curatatul nasului si gurii Mesagerul lui Allah sallalllahu alahi wa sallam obisnuia sa-si spele gura si nasul in timp ce postea dar el a interzis exegerarea in aceasta actiune pentru acei care postesc. 4. Sarutatul sotiei Aisha Allah sa fie multumit de ea a spus: Mesagerul lui Allah obisnuia sa o sarute in timp ce postea dar el era cel mai capabil sa-si tina dorintele in frau. (Bukhari) ) Amr ibn al-Aas a spus: In timp ce eram cu profetul (salllallahu alahi wa sallam) un tanar s-a apropiat de noi si l-a intrebat pe mesager (sallallahu alehi wa sallam).Pot sa-mi sarut nevasta in timp ce postesc? Iar profetul (sallallahu alahi wa sallam) i-a raspuns: nu! Apoi un barbat mai in vastra a venit si l-a intrebat acelasi lucru iar mesagerul a raspuns: Da! Noi am inceput sa ne uitam unii la altii, dar profetul (sallallahu alahi wa sallam) ne-a zis: Un barbat batran poate sa-si controleze dorintele. (Ahmad) 5. Testul de sange sau injectii altele decat cele pentru alimentare 6. Al-Hijaamah- ventuze - Extragerea de sange din oricare parte a corpului ca si practica medicala. Acest lucru inainte era interzis pentru cei care erau in post. Dar a fost aborogat mai tarziu.Ibn Abaas Allah sa fie multumit de el a spus: Profetului sallallahu alahi wa sallam i s-a extras sange in timp ce postea. (Al-Bukhari) 7. Gustatul mancari atata timp cat nu ajunge in gat. Ibn Abaas a spus: Nu are nimic daca gustam din otet sau din orice in timp ce postim atata timp cat nu ajunge in gat. (Ibn Abi Shaibah si Baihaqee) 8. Turnarea apei reci pe cap sau baia totala Mesagerul lui Allah (sallallahu alahi wa sallam) obisnuia sa isi toarne apa pe cap in timp ce postea din cauza caldurii mari. (Abu Dawood si Ahmad) Hranirea unei persoane care posteste Este bine pentru un dreptcredincios sa incerce intotdeauna sa faca cat mai multe fapte bune.Printre aceste fapte bune se numara si hranirea unui om care posteste deoarece aduce foarte multa rasplata acest lucru . Profetul Muhammad sallalla Allahu alahi wa sallam a spus: De cate ori ii dati cuiva care tine post, ceva cu care sa rupa acest post veti avea aceasi raplata ca si cu cel care a tinut postul si asta nu va reduce binecuvantarile aceluia care posteste in nici un fel (Ahmad si Tirmidhi) Deci, daca cineva este invitat la masa pentru a rupe postul el trebuie sa accepte invitatia.Daca el refuza fara un motiv intemeiat, atunci il neasculta pe mesagerul Lui Allah Subahna wa Ta'ala. Este de asemenea recomandat pentru persoana invitata sa faca o ruga dupa ce mananca pentru ca aceasta a fost practica profetului Muhamamd sallalla Allahu alaihi wa sallam. Mesagerul Lui Allah (sallalla Allahu alahi wa sallam) obisnuia sa faca urmatoarea ruga: Fie ca cei dreptcredinciosi sa manance mancarea ta, fie ca ingeri sa trimita salutari pentru tine si fie ca cei care postesc sa rupa postul cu tine (Ahmad si an-Nassae) O Allah, hraneste-l pe cel care m-a hranit, si da-i sa bea celui care mi-a dat sa beau (Sahih Muslim) O Allah, iarta-i si Ai mila de ei si binecuvanteaza ceea ce ai pregatit pentru ei (Sahih Muslim)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.